Seasons come, seasons go... ook op de motor!

De bomen kleuren
Het zonnetje schijnt
Nú kan het nog…

motor

Op sommige winterse of herfstdagen is het heerlijk om er met de motor op uit te trekken. Maar ieder seizoen is weer anders voor u als motorrijder. Waar moet u rekening mee houden? En waar moet u op letten als de motor dan eindelijk de stalling in gaat?

Rijtips als het wél mooi weer is

Een zonnige herfst is heerlijk, maar in het verkeer ook gevaarlijk. Hieronder leest u tips voor een veilige rit op de motor:

  • Houd er rekening mee dat u bij laagstaande zon slecht zichtbaar bent voor uw tegenligger.
  • Draag een zonnebril die u goed onder de helm kunt dragen.
  • Zorg voor een schoon en krasvrij vizier.
  • Gebruik geen donker vizier als het donker is. U ziet dan echt een stuk minder.

Rijtips bij herfstachtig of winters weer

Wees eerlijk. Een echt Nederlandse herfst of winter is natuurlijk niet zo zonnig. U gaat goed voorbereid de weg op met deze tips:

  • Pas op met natte bladeren, modder en plassen op de weg.
  • Wees in de koude seizoenen voorzichtiger aan het begin van uw rit. Zeker in de bochten. Banden hebben pas bij een bepaalde temperatuur de benodigde grip. In de zomer bereik je deze temperatuur eerder.
  • Draag meerdere lagen. Dat isoleert beter. Goede, warme kleding is belangrijk voor uw reactievermogen. Neem altijd regenkleding mee en zorg voor een schoon vizier.
  • Zorg ervoor dat u zelf goed zichtbaar bent voor anderen. Reflecterende delen op uw kleding en/of motor zorgen daarvoor.

Meer tips? U vindt ze hier.

Onderhoudstips als uw motor ein-de-lijk de stalling in gaat

Het kan echt niet meer. Nu móet de motor toch echt de stalling in. Waar let u op? U leest het hieronder:

  • Maak de motor goed schoon. Een spons en een sopje zijn voldoende. Maak hem niet schoon met een hogedruk- of stoomreiniger. Daarmee perst u vocht tussen de lagers.
  • Tank metalen tanks tot aan de rand af. Zo krijgt roest geen kans. Maak kunststof of aluminium tanks leeg.
  • Verwissel de olie en bij vloeistofgekoelde motoren de koelvloeistof.
  • Spuit tandwielen en de ketting in met speciale spray.
  • Haal de accu uit de motor. En berg hem droog, koel en vorstvrij op.
  • Verhoog de bandendruk naar 0,5 bar. En zet de motor op de standaard of middenbok.

Tot volgend seizoen!