Veelgestelde vragen

Zoekresultaten

18 resultaten gevonden

Een laadkabel en een mobiele laadunit zijn standaard meeverzekerd voor schade op de autoverzekering. Voorwaarde is dat deze in de auto ligt of aan de auto bevestigd is. Ligt de laadkabel in de woning, garage of schuur? Dan is deze meeverzekerd in onze inboedelverzekering. Een vaste laadpaal is bij ons standaard meeverzekerd via de woonhuisverzekering.

U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of telefonisch via telefoonnummer 0113 - 238 888. Of stuur uw Europese schadeformulier naar ons op. Ons adres is Postbus 70, 4460 BA in Goes. Hier vindt u meer informatie over het melden van uw schade. Soms kunt u autoschade ook melden via uw smartphone. Meer informatie hierover vindt u op www.mobielschademelden.nl.

Bij diefstal of total loss binnen één jaar na aankoop van uw auto krijgt u het aankoopbedrag terug. Dit geldt voor personenauto’s die maximaal € 75.000,-  inclusief btw kostten. Na één jaar en binnen drie jaar nadat u de auto gekocht heeft, krijgt u minder terug. Iedere maand langer dan één jaar na de aankoop van uw auto,  krijgt u 1% minder van het aankoopbedrag. Na drie jaar krijgt u alleen de dagwaarde van de auto. Wilt u meer weten over de aanschafwaarderegeling? Leest u dan de Voorwaarden Personenautoverzekering.

U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.

Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.

Nee. Als het kentekenbewijs nog op uw naam staat moet u de auto verzekeren. U kunt de verzekering alleen stoppen wanneer u het kenteken laat schorsen. Dat betekent dat u de verzekering, de motorrijtuigenbelasting en APK tegelijk stopzet. Dat kan bij het kentekenloket, RDW-keuringsstation, de RDW-balie of via www.rdw.nl. Ook moet u de auto binnen of op uw eigen terrein neerzetten. Om de verzekering te stoppen stuurt u een kopie van het bewijs van de schorsing met uw internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) naar ons toe. U kunt een verzekering bij ZLM altijd opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief. Maar zorgt u ervoor dat de auto wel verzekerd blijft als het kenteken niet geschorst is.

Ja. U mag uw auto aan iemand uitlenen. Veroorzaakt die persoon schade met uw auto? Dan kan dit wel gevolgen hebben voor uw premie. Rijdt altijd iemand anders in uw auto? Geef dit aan ons door. Bel ons team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

Dat is voor een deel zo. Als u met uw caravan of aanhanger schade veroorzaakt aan iemand anders, valt dit onder de WA-verzekering van uw auto. Als u zelf schade veroorzaakt aan uw caravan of aanhanger, valt dat daar niet onder. Daarvoor kunt u wel een aparte cascoverzekering afsluiten. Daarop zijn bijvoorbeeld brand, diefstal en schade na een aanrijding verzekerd.

Nee. Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand gaat over schade die is ontstaan in een verkeerssituatie. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.

Dat is de korting op uw premie die u opbouwt als u schadevrij rijdt. Wij berekenen die met kortingstreden. Claimt u veel schades of heeft u nog weinig kortingstreden en wel schade? Dan betaalt u een toeslag op uw premie.

In Mijn ZLM kunt u berekenen wat uw no-claimterugval is na schade, zowel vanuit een schademelding als vanuit uw polis.

Voor ieder jaar schadevrij rijden krijgt u 1 kortingstrede extra. De korting kan oplopen tot maximaal 70%. Veroorzaakt u schade of claimt u een schade die wij niet voor u kunnen verhalen? Dan valt u 4 kortingstreden terug. Bij het maximale aantal van 14 kortingstreden valt u bij schade 4 treden terug. U houdt uw maximale korting.

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

KortingstredeKortingspercentage
-5-40
-4-30
-3-20
-2-10
-10
05
115
220
330
440
545
650
755
860
965
1070
1170
1270
1370
1470

Aan de hand van uw schadevrije jaren van uw vorige verzekeraar. De schadevrije jaren vragen wij op in Roy-data. In Roy-data plaatsen verzekeraars gegevens over beëindigde verzekeringen. Deze schadevrije jaren blijven drie jaar geldig.  

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

De kortingstreden gebruiken wij om de korting op uw premie te bepalen. Dit is onze eigen ladder. De kortingstreden lopen van -5 tot +14 en hiermee kunt u tot 70% korting op uw premie opbouwen. Per jaar dat u schadevrij rijdt, krijgt u 1 kortingstrede erbij en per schade verliest u 4 kortingstreden. 

De schadevrije jaren moeten wij bijhouden volgens een landelijk systeem. Hierin kunnen verzekeraars zien hoeveel jaren u daadwerkelijk schadevrij heeft gereden als u van verzekeraar wilt wisselen. De schadevrije jaren lopen van -5 tot 99 jaar. U verliest per schade 5 schadevrije jaren. Als u op 15 schadevrije jaren of meer staat, gaat u altijd terug naar trede 10. 

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

Als uw auto allrisk verzekerd is, bent u verzekerd voor pechhulp in het buitenland. U bent niet verzekerd voor pechhulp in Nederland. Wilt u hier meer over weten? Lees dan het hoofdstuk 'Hulpverlening' in de voorwaarden.

U valt terug in kortingstreden voor schades die u zelf veroorzaakt. Of die wij niet op een tegenpartij kunnen verhalen. Bij ruitschade verliest u geen kortingstreden. Ook een berging na een ongeval is niet van invloed op de no-claimkorting. Heeft u in korte tijd meerdere schades? U kunt een schade altijd binnen 2 jaar terugbetalen.

In Mijn ZLM kunt u berekenen wat uw no-claimterugval is na schade, zowel vanuit een schademelding als vanuit uw polis.

Als u met uw auto schade veroorzaakt bij een ander heeft u geen eigen risico. U heeft wel een eigen risico van € 135,- voor iedere keer dat u schade heeft aan uw eigen auto. Dit geldt niet als een reparateur die met ons samenwerkt uw auto repareert. U vindt de reparateurs bij u in de buurt op uw internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) en op onze website. Wilt u hier meer over weten? Lees dan het hoofdstuk over Beperkt casco of Casco in de voorwaarden.

Nee. Met een WA-autoverzekering bent u alleen verzekerd voor schade die u veroorzaakt bij anderen. Ruitschade valt wel onder de WA+ beperkt casco- en allrisk autoverzekering.

Als u al een paar jaar zonder schade rijdt, dan krijgt u korting op uw autoverzekering. Soms krijgt u voor uw tweede auto dezelfde no-claimkorting als voor uw eerste auto. Wilt u weten of dit voor u geldt? Neem dan contact op met team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

Ja. Accessoires zijn tot maximaal € 2.500 per schadegebeurtenis standaard meeverzekerd. Boven € 2.500 zijn accessoires alleen verzekerd als u deze aan ons heeft opgegeven en wij ze hebben meegenomen bij het bepalen van het verzekerd bedrag. In de voorwaarden leest u wat er precies onder de accessoires valt.

Het antwoord op uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op.