Veelgestelde vragen

Zoekresultaten

16 resultaten gevonden

In veel gevallen wel. Maar dat ligt aan uw situatie. Wilt u weten wat voor u geldt? Neem dan contact op met team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

U heeft een eigen risico van € 135,- voor iedere keer dat er schade is aan uw eigen kampeerauto. Is uw kampeerauto alleen WA verzekerd en veroorzaakt u schade aan een ander? Dan heeft u geen eigen risico.

Het eigen risico bij schade aan uw eigen kampeerauto betaalt u niet als een reparateur die met ons samenwerkt de schade repareert. U vindt de reparateurs bij u in de buurt op uw internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) en op onze website. Sommige soorten schade kunnen deze reparateurs niet repareren. Vraag daarom eerst bij de reparateur die u kiest of hij de schade kan repareren. Wilt u meer informatie over het eigen risico? Lees dan het hoofdstuk 'Casco' in de voorwaarden.

Bent u allrisk verzekerd? Dan bent u verzekerd voor pechhulp in het buitenland. U bent niet verzekerd voor pechhulp in Nederland. Wilt u hier meer over weten? Lees dan het hoofdstuk over 'Hulpverlening' in de voorwaarden.

Nee. U moet de kampeerauto verzekeren als het kenteken nog op uw naam staat. U kunt de verzekering alleen stoppen wanneer u het kenteken laat schorsen. Dat betekent dat u de verzekering, de motorrijtuigenbelasting en APK tegelijk stopzet. Dat kan bij het kentekenloket, RDW-keuringsstation, de RDW-balie of via www.rdw.nl. Ook moet u de kampeerauto buiten de openbare weg neerzetten. Om de verzekering te stoppen stuurt u een kopie van het bewijs van de schorsing met uw internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) naar ons toe. U kunt een verzekering bij ZLM altijd opzeggen. Maar zorgt u ervoor dat de kampeerauto dan wel verzekerd blijft als het kenteken niet geschorst is.

Ja. Bent u allrisk verzekerd? Dan is uw inboedel en een voortent of zonneluifel meeverzekerd. Al deze zaken zijn samen verzekerd voor maximaal € 2.500,-. Ook krijgt u bij schade de kosten voor de huur van een andere kampeerauto of vakantieadres terug. Wilt u hier meer over weten? Lees dan het hoofdstuk 'Casco' in de voorwaarden.

Ja. De aanschafwaarderegeling geldt voor een kampeerauto met een waarde van maximaal € 100.000,- inclusief btw. De kampeerauto mag niet ouder zijn dan 36 maanden op het moment dat er schade ontstaat. Ook leaset u de kampeerauto niet. Wilt u hier meer over weten? Lees dan het hoofdstuk 'Casco' in de voorwaarden.

Nee. Maar voor sommige kampeerauto’s moet u een alarm kopen omdat u anders geen verzekering bij ons kunt afsluiten. Wilt u weten of u voor uw kampeerauto een alarm moet kopen? Lees dan meer over diefstalbeveiliging van kampeerauto's.

U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.

Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.

Ja. Heeft u accessoires die bij uw kampeerauto horen zoals een navigatiesysteem of een alarm? En heeft u aangegeven dat u deze had toen u de verzekering afsloot? Dan zijn deze meeverzekerd. In de voorwaarden leest u wat er precies onder de accessoires valt. De inboedel van de kampeerauto, de voortent en luifel zijn standaard meeverzekerd. Samen zijn ze verzekerd voor maximaal € 2.500,-. Zij vallen niet onder de accessoires.

U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of telefonisch via telefoonnummer 0113 - 238 888. Of stuur uw Europese schadeformulier naar ons op. Ons adres is Postbus 70, 4460 BA in Goes. Hier vindt u meer informatie over het melden van uw schade. Soms kunt u schade aan uw kampeerauto ook melden via uw mobiele telefoon. Meer informatie hierover vindt u op www.mobielschademelden.nl.

Nee. Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand gaat over schade die is ontstaan in een verkeerssituatie. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.

Dat is de korting op uw premie die u opbouwt als u schadevrij rijdt. Wij berekenen die met kortingstreden. Claimt u veel schades of heeft u nog weinig kortingstreden en wel schade? Dan betaalt u een toeslag op uw premie.

In Mijn ZLM kunt u berekenen wat uw no-claimterugval is na schade, zowel vanuit een schademelding als vanuit uw polis.

Voor ieder jaar schadevrij rijden krijgt u 1 kortingstrede extra. De korting kan oplopen tot maximaal 70%. Veroorzaakt u schade of claimt u een schade die wij niet voor u kunnen verhalen? Dan valt u 4 kortingstreden terug. Bij het maximale aantal van 14 kortingstreden valt u bij schade 4 treden terug. U houdt uw maximale korting.

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

KortingstredeKortingspercentage
-5-40
-4-30
-3-20
-2-10
-10
05
115
220
330
440
545
650
755
860
965
1070
1170
1270
1370
1470

Aan de hand van uw schadevrije jaren van uw vorige verzekeraar. De schadevrije jaren vragen wij op in Roy-data. In Roy-data plaatsen verzekeraars gegevens over beëindigde verzekeringen. Deze schadevrije jaren blijven drie jaar geldig.  

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

De kortingstreden gebruiken wij om de korting op uw premie te bepalen. Dit is onze eigen ladder. De kortingstreden lopen van -5 tot +14 en hiermee kunt u tot 70% korting op uw premie opbouwen. Per jaar dat u schadevrij rijdt, krijgt u 1 kortingstrede erbij en per schade verliest u 4 kortingstreden. 

De schadevrije jaren moeten wij bijhouden volgens een landelijk systeem. Hierin kunnen verzekeraars zien hoeveel jaren u daadwerkelijk schadevrij heeft gereden als u van verzekeraar wilt wisselen. De schadevrije jaren lopen van -5 tot 99 jaar. U verliest per schade 5 schadevrije jaren. Als u op 15 schadevrije jaren of meer staat, gaat u altijd terug naar trede 10. 

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

U valt terug in kortingstreden voor schades die u zelf veroorzaakt. Of die wij niet op een tegenpartij kunnen verhalen. Bij ruitschade verliest u geen kortingstreden. Ook een berging na een ongeval is niet van invloed op de no-claimkorting. Heeft u in korte tijd meerdere schades? U kunt een schade altijd binnen 2 jaar terugbetalen.

In Mijn ZLM kunt u berekenen wat uw no-claimterugval is na schade, zowel vanuit een schademelding als vanuit uw polis.

Het antwoord op uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op.