Veelgestelde vragen

Zoekresultaten

17 resultaten gevonden

U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.

Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.

Vaak wel. Maar dat kan verschillen. Wilt u weten of dit voor u geldt? Neem dan contact op met team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

Ja. U mag uw motor aan iemand uitlenen. Veroorzaakt die persoon schade met uw motor? Dan kan dit wel gevolgen hebben voor uw premie. Dat komt omdat de schade er misschien voor zorgt dat u minder schadevrije jaren hebt. Rijdt er altijd iemand anders op uw motor? Geef dit dan aan ons door. Bel daarvoor ons team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113-238 880.

Ja. Accessoires zijn tot maximaal € 1.000 per schadegebeurtenis standaard meeverzekerd. Boven € 1.000 zijn accessoires alleen verzekerd als u deze aan ons heeft opgegeven en wij ze hebben meegenomen bij het bepalen van het verzekerd bedrag. In de voorwaarden leest u wat er precies onder de accessoires valt.

U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of telefonisch via telefoonnummer 0113 - 238 888. Of stuur uw Europese schadeformulier naar ons op. Ons adres is Postbus 70, 4460 BA in Goes. Hier vindt u meer informatie over het melden van uw schade. Soms kunt u schade aan uw motor ook melden via uw mobiele telefoon. Meer informatie hierover vindt u op www.mobielschademelden.nl.

Nee. Als het kentekenbewijs nog op uw naam staat moet u de motor verzekeren. U kunt de verzekering alleen stoppen wanneer u het kenteken laat schorsen. Dat betekent dat u de verzekering en de motorrijtuigenbelasting tegelijk stopzet. Dat kan bij het kentekenloket, RDW-keuringsstation, de RDW-balie of via www.rdw.nl. Ook moet u de motor binnen of op uw eigen terrein neerzetten. Om de verzekering te stoppen stuurt u een kopie van het bewijs van de schorsing met uw internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) naar ons toe. U kunt een verzekering bij ZLM altijd opzeggen. Maar zorgt u ervoor dat de motor dan wel verzekerd blijft als het kenteken niet geschorst is.

Nee. Maar voor sommige motoren moet u een alarm kopen. Wilt u weten of u voor uw motor een alarm moet kopen? Lees dan meer over diefstalbeveiliging voor motoren.

Ja. Schade aan uw helm, kleding en schoenen vallen onder een allrisk- of beperkt cascoverzekering. U krijgt tot maximaal € 1.000,- terug. Dit krijgt u alleen als er ook schade aan uw motor is die verzekerd is.

 

Jazeker. 'Opzittenden' zijn niet alleen personen die bij u achterop zitten. Ook als bestuurder bent u ‘opzittende’. Overlijdt u bij een ongeval of raakt u invalide? Dan hebben uw familie of u recht op een uitkering van de opzittendenverzekering.

U heeft op de WA-motorverzekering geen eigen risico als u 24 jaar of ouder bent. Bent u jonger dan 24 jaar? Dan heeft u een eigen risico van € 65,- voor iedere keer dat er schade is. Bij beperkt casco en allrisk is het eigen risico € 135,- voor iedere keer dat er schade is. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de voorwaarden.

Bent u allrisk verzekerd? Dan bent u verzekerd voor pechhulp in het buitenland. U bent niet verzekerd voor pechhulp in Nederland. Wilt u hier meer over weten? Lees dan het hoofdstuk 'Hulpverlening' in de voorwaarden.

Nee. Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand gaat over schade die is ontstaan in een verkeerssituatie. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.

Dat is de korting op uw premie die u opbouwt als u schadevrij rijdt. Wij berekenen die met kortingstreden. Claimt u veel schades of heeft u nog weinig kortingstreden en wel schade? Dan betaalt u een toeslag op uw premie.

In Mijn ZLM kunt u berekenen wat uw no-claimterugval is na schade, zowel vanuit een schademelding als vanuit uw polis.

Voor ieder jaar schadevrij rijden krijgt u 1 kortingstrede extra. De korting kan oplopen tot maximaal 70%. Veroorzaakt u schade of claimt u een schade die wij niet voor u kunnen verhalen? Dan valt u 4 kortingstreden terug. Bij het maximale aantal van 14 kortingstreden valt u bij schade 4 treden terug. U houdt uw maximale korting.

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

KortingstredeKortingspercentage
-5-40
-4-30
-3-20
-2-10
-10
05
115
220
330
440
545
650
755
860
965
1070
1170
1270
1370
1470

Aan de hand van uw schadevrije jaren van uw vorige verzekeraar. De schadevrije jaren vragen wij op in Roy-data. In Roy-data plaatsen verzekeraars gegevens over beëindigde verzekeringen. Deze schadevrije jaren blijven drie jaar geldig.  

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

De kortingstreden gebruiken wij om de korting op uw premie te bepalen. Dit is onze eigen ladder. De kortingstreden lopen van -5 tot +14 en hiermee kunt u tot 70% korting op uw premie opbouwen. Per jaar dat u schadevrij rijdt, krijgt u 1 kortingstrede erbij en per schade verliest u 4 kortingstreden. 

De schadevrije jaren moeten wij bijhouden volgens een landelijk systeem. Hierin kunnen verzekeraars zien hoeveel jaren u daadwerkelijk schadevrij heeft gereden als u van verzekeraar wilt wisselen. De schadevrije jaren lopen van -5 tot 99 jaar. U verliest per schade 5 schadevrije jaren. Als u op 15 schadevrije jaren of meer staat, gaat u altijd terug naar trede 10. 

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

U valt terug in kortingstreden voor schades die u zelf veroorzaakt. Of die wij niet op een tegenpartij kunnen verhalen. Bij ruitschade verliest u geen kortingstreden. Ook een berging na een ongeval is niet van invloed op de no-claimkorting. Heeft u in korte tijd meerdere schades? U kunt een schade altijd binnen 2 jaar terugbetalen.

In Mijn ZLM kunt u berekenen wat uw no-claimterugval is na schade, zowel vanuit een schademelding als vanuit uw polis.

Het antwoord op uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op.