Veelgestelde vragen
Zoekresultaten
14 resultaten gevonden
Ik wil mijn verzekering opzeggen. Kan dat?
U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.
Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.
Ik ga op wintersportvakantie langlaufen. Moet ik de wintersportdekking afsluiten?
Nee. Langlaufen valt onder de standaard reisverzekering. Voor skiën en snowboarden sluit u wel wintersportdekking af. Dat kan online via Mijn ZLM of bel ons op 0113 - 238 880.
Wilt u hier meer over weten? Hier vindt u een overzicht van de gevaarlijke sporten en wintersporten.
Hoe kan ik een schade melden op mijn reis- of annuleringsverzekering?
U kunt uw schade online melden. Of u kunt een schadeformulier opvragen bij team Advies & Acceptatie. Bel daarvoor 0113 - 238 880 of stuur een e-mail. Verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Denk daarbij aan kassabonnen, foto's, getuigenverklaringen of een proces verbaal. Stuur deze bewijzen mee met het schadeformulier. Bewaar daarvan wel kopieën voor uw eigen administratie.
Mijn gezinssamenstelling verandert. Moet ik dit doorgeven?
Ja. U kunt dit online doorgeven via Mijn ZLM of bel ons op 0113 - 238 880.
Alle leden van uw gezin staan met hun naam en geboortedatum op het polisblad. Verandering van uw gezinssamenstelling kan gevolgen hebben voor de premie.
Hoe werken ZLM en Unigarant samen?
ZLM biedt de Unigarant Reisverzekering aan. Dat doen we onder de naam ZLM Reisverzekering. U betaalt premie aan ZLM. En u ontvangt van ons een polisblad en de voorwaarden. Dit is het bewijst dat u verzekerd bent. Heeft u schade? Dan regelt Unigarant alles en krijgt u uw geld van hen terug. Dit hebben ZLM en Unigarant zo afgesproken. Deze afspraken heten een ‘volmacht’.
Moet ik voor diepzeeduiken de gevaarlijke sportendekking afsluiten?
Nee. Duiken valt onder het basispakket van uw reisverzekering. Wilt u weten of uw hobby onder de gevaarlijke sporten en wintersporten valt? Kijk dan hier voor het overzicht.
Ik heb een ziektekostenverzekering en neem geen waardevolle spullen mee. Moet ik dan toch een reisverzekering afsluiten?
Dat hoeft natuurlijk niet. Maar we raden u wel aan om een reisverzekering af te sluiten. U bent namelijk dan ook verzekerd voor uitgaven waar u niet op rekent. Bijvoorbeeld hulpverlening door de alarmcentrale. Of kosten die u heeft als u onverwacht een andere auto nodig heeft of ergens moet overnachten.
Kan ZLM ook studie, stage of vrijwilligerswerk in het buitenland of een zakenreis verzekeren?
Bent u in het buitenland voor studie, stage, vrijwilligerswerkzaamheden of werkzaamheden als au pair? Dan bent u met een reisverzekering goed verzekerd. Voor ander betaald vakantiewerk of een zakenreis bent u niet verzekerd. Wilt u hiervoor een aparte verzekering afsluiten? Bel dan met ons team Bemiddeling. U bereikt hen op 0113 – 238 840.
Wanneer moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?
We adviseren u een annuleringsverzekering af te sluiten als u een reis boekt. Doe dat uiterlijk zeven dagen daarna. Wacht u langer? Dan zijn klachten of ziektes die u al had niet meeverzekerd.
Mijn thuiswonende kinderen zijn meeverzekerd op mijn doorlopende reisverzekering, maar gaan zelfstandig op vakantie. Kan dat?
Ja. U hoeft niet met alle verzekerden tegelijk op vakantie te gaan. Gaan uw kinderen zelf op vakantie? Geef hun dan het polisnummer of een kopie van de polis mee. Daarmee bewijzen ze dat ze verzekerd zijn. Geef ook het telefoonnummer van de ANWB Alarmcentrale mee. Dat is +31 (0)70 - 31 45 491. Dan kunnen ze bij nood altijd om hulp vragen. Download hier de belangrijke informatie om mee op reis te nemen.
Ik heb een doorlopende reisverzekering met Europadekking. Kan ik die voor één vakantie aanpassen naar Werelddekking?
Nee. Past u de verzekering aan? Dan doet u dat voor een heel jaar. Wijzigen kan via Mijn ZLM of bel ons op telefoonnummer 0113 - 238 880.
Ik boek een dure reis. Is de annuleringsdekking op de doorlopende reisverzekering ongelimiteerd?
U krijgt per reis maximaal € 3.000,- per persoon terug. Is uw reis duurder? Dan kunt u voor het verschil voor één keer een annuleringsverzekering afsluiten. U krijgt dan maximaal € 12.000,- terug bij vier of meer personen.
Wat moet ik doen als er tijdens mijn vakantie iets gebeurt?
Neem u contact op met de ANWB Alarmcentrale. U bereikt hen op +31 (0)70 - 31 45 491. Download hier de belangrijke informatie om mee op reis te nemen.
Mijn gezinssamenstelling verandert. Moet ik dit doorgeven?
Ja. U kunt dit online doorgeven via Mijn ZLM of bel ons op 0113 - 238 880.
Alleenwonende mensen en samenwonende mensen betalen namelijk verschillende premies voor de aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering. Ook voor de doorlopende reisverzekering en gezinsongevallenverzekering is het belangrijk.