Veelgestelde vragen
Zoekresultaten
17 resultaten gevonden
Wat is verhaalsbijstand?
Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die in het verkeer schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen.
Wat doen wij voor u bij verhaalsbijstand?
Wij vragen de verzekeraar van de schadeveroorzaker om de schade te betalen. Dit kan bijvoorbeeld schade aan uw auto of kleding zijn. Bent u of is een passagier gewond geraakt? Dan zijn voorbeelden van schade: uw of zijn verlies van inkomen, smartengeld en kosten voor huishoudelijke hulp. Bij overlijden zijn dit in ieder geval de kosten van de uitvaart. Verder overleggen wij met de verzekeraar van de ander. Als het moet tot in de rechtszaal. Ons werk is pas klaar wanneer we het geld van de andere verzekeraar terug hebben gekregen. En u het heeft ontvangen.
Hoe stelt de Stichting Rechtsbijstand ZLM uw schade vast?
Voor het bepalen van de schade vraagt de Stichting Rechtsbijstand ZLM soms hulp van een schade-expert, medisch specialist of een andere expert. Wanneer zij dit doen hangt van de situatie af.
Ik ben veel tijd kwijt met de gevolgen van de schade. Mag ik die tijd in rekening brengen?
Dat kan alleen als uw bedrijf bij ZLM verzekerd is. U moet dan wel kunnen bewijzen dat de tijd die u aan het ongeluk heeft besteed effect had op de resultaten van uw bedrijf. Bent u persoonlijk bij ZLM verzekerd? Dan kunt u deze kosten niet terugvragen.
Kunnen jullie de kosten van vervangend vervoer, bijvoorbeeld een huurauto, terugvragen bij de tegenpartij?
Ja. Daarvoor gelden wel een paar regels. Laat u uw auto repareren? Dan kan de Stichting Rechtsbijstand ZLM de huurkosten voor een auto terugvragen voor twee dingen. Het eerste is voor de dag dat de schade wordt bepaald. En het tweede is voor het aantal dagen dat de reparatie duurt. Is uw auto total loss? Dan kunnen zij de huurkosten van maximaal veertien dagen terugvragen. U betaalt dan wel 25% van de kosten voor de huurauto zelf.
Mag ik mijn auto overal laten repareren?
Ja. U kiest zelf de garage. Wel is het verstandig om dit bij dezelfde garage te doen als waar de schade is vastgesteld. Voor het vaststellen van de schade moet u misschien betalen. Deze kosten hoeft u vaak niet te betalen als u de auto daar ook laat repareren.
De garage vraagt een vergoeding voor de schatting van de schade aan mijn auto. Moet ik die betalen?
Ja. Ook het bedrijf waar u de schade laat vaststellen maakt kosten om de expertise te regelen. Dit zijn zogenaamde taxatiekosten. Deze kosten vallen niet onder de dekking van uw verzekering.
Repareert het bedrijf waar de expertise is uitgevoerd uw schade? Dan vervallen de taxatiekosten. Laat u de schade niet of bij een ander bedrijf repareren? Houdt u er dan rekening mee dat u een factuur voor taxatiekosten ontvangt. Deze blijft voor uw eigen rekening. Alleen wanneer uw voertuig total loss is, kan de Stichting Rechtsbijstand ZLM de kosten claimen bij de aansprakelijke partij. De factuur moet u wel eerst zelf betalen.
De garage of het bergingsbedrijf vraagt geld voor de stalling. Moet ik die betalen?
Ja. Heeft u een ongeluk gehad? En laat u uw auto op het terrein van een garage of bergingsbedrijf staan? Dan kunnen ze u daarvoor laten betalen.
De dader is onbekend. Wat nu?
Is het zeker dat de schade is veroorzaakt door een motorrijtuig? Dan kunt u misschien het Waarborgfonds vragen om uw schade te betalen. Daar gelden wel regels voor. Bekijk hier of u er voor in aanmerking komt.
Kan ik zelf een verzoek om verhaalsbijstand indienen?
Nee. Dat kan niet. U meldt uw schade bij ZLM Verzekeringen. Dat kan online via Mijn ZLM of telefonisch op 0113 - 238 888. ZLM Verzekeringen beoordeelt uw schade. Is er een redelijke kans om uw schade met succes te verhalen? Dan geven wij de Stichting Rechtsbijstand ZLM opdracht om de schade voor u in behandeling te nemen. U kunt niet zelf rechtstreeks een beroep doen op verhaalsbijstand.
De auto die de schade veroorzaakte heeft een buitenlands kenteken. Heeft dit gevolgen voor de verhaalsbijstand?
Nee. U heeft gewoon recht op verhaalsbijstand. Het terugvragen van uw schade kan wel langer duren.
Mijn garage of reparateur heeft al een begroting opgesteld. Is dit voldoende?
Verwacht de reparateur dat de kosten minder zijn dan € 500,-? Dan is een gespecificeerde begroting genoeg. Verwacht hij dat het meer kost? Dan vraagt de Stichting Rechtsbijstand ZLM meestal een schade-expert om de schade te bepalen.
Wanneer wordt er een schade-expert ingeschakeld bij verhaalsbijstand voor het vaststellen van de schade?
Als het nodig is vraagt de Stichting Rechtsbijstand ZLM een deskundige om de schade aan uw voertuig op te nemen. U moet ervoor zorgen dat dit mogelijk is. U hoort van de Stichting Rechtsbijstand ZLM of het nodig is om de schade op te nemen.
Welke schade kan ik claimen?
Bijvoorbeeld schade aan uw auto of kleding. Bent u of is een passagier gewond geraakt? Dan zijn voorbeelden van schade: uw of zijn verlies van inkomen, smartengeld en kosten voor huishoudelijke hulp. Bij overlijden zijn dit in ieder geval de kosten van de uitvaart.
Kan ik kledingschade of schade aan goederen claimen?
Ja. Dat kan. Dan moet de schade wel het gevolg zijn van het ongeluk. U moet dan nog wel de bon hebben. Of een bankafschrift waaruit blijkt wanneer u de kleding of spullen heeft gekocht.
Welke kosten kan ik claimen?
U kunt alle kosten terugvragen die te maken hebben met de schade. Dat moet wel logisch zijn. U maakt bijvoorbeeld kosten voor het vervoer van de plaats van het ongeluk naar uw bestemming. Dat is logisch.
Rechtsbijstand, is dat hetzelfde als verhaalsbijstand?
Nee. Bij verhaalsbijstand vraagt de Stichting Rechtsbijstand ZLM de verzekeraar van iemand die in het verkeer schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.