Veelgestelde vragen
Zoekresultaten
13 resultaten gevonden
Voor welk bedrag is mijn woning verzekerd?
Wij maken geen gebruik van verzekerde bedragen. Als u een woonhuisverzekering bij ZLM afsluit, heeft u altijd garantie tegen onderverzekering. Dit betekent dat u volledig verzekerd bent en de werkelijke schade vergoed krijgt. Een verzekerd bedrag op de polis is daardoor niet nodig.
Wat is gedekt bij overstroming?
Schade door overstroming van secundaire waterkeringen is gedekt. Secundaire waterkeringen zijn waterkeringen die het land niet direct tegen het buitenwater beschermen. Ze beschermen vooral tegen overstroming door lokale en regionale wateren. Zoals keringen langs rivieren of kanalen. Schade door overstroming van primaire waterkeringen is niet gedekt. Dit zijn waterkeringen die ons land beschermen tegen buitenwater uit de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren en het IJssel- en Markermeer.
Is een laadkabel meeverzekerd?
Een laadkabel en een mobiele laadunit zijn standaard meeverzekerd voor schade op de autoverzekering. Voorwaarde is dat deze in de auto ligt of aan de auto bevestigd is. Ligt de laadkabel in de woning, garage of schuur? Dan is deze meeverzekerd in onze inboedelverzekering. Een vaste laadpaal is bij ons standaard meeverzekerd via de woonhuisverzekering.
Ik wil mijn huis verduurzamen. Zijn deze verbeteringen meeverzekerd?
Ja, duurzame verbeteringen zoals zonnepanelen, een zonneboiler, warmtepomp, laadpaal, thuisaccu/thuisbatterij en een regenwater opvangsysteem zijn automatisch meeverzekerd als u garantie tegen onderverzekering heeft. Op uw polisblad leest u of dit het geval is.
Heeft u geen garantie tegen onderverzekering? En wilt u de verbeteringen wel meeverzekeren? Geef dit dan aan ons door via info@zlm.nl of 0113 - 238 880.
Ik wil mijn verzekering opzeggen. Kan dat?
U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.
Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.
Hoe kan ik een schade melden op mijn woonhuisverzekering?
U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of via de telefoon. Bel ons team Schade Varia. U bereikt hen op 0113 - 238 777.
Zijn bijgebouwen zoals een garage, schuur, tuinhuis of volière ook meeverzekerd?
Ja. Bij het afsluiten van een woonhuisverzekering controleren wij of er bijgebouwen aanwezig zijn. Aan de hand van de bouwaard en kubieke meters van het bijgebouw wordt deze meeverzekerd. Dit kan invloed hebben op de premie.
Hoe voorkom ik dat ik bij schade onderverzekerd ben?
Als u een woonhuisverzekering afsluit bij ZLM, heeft u altijd garantie tegen onderverzekering. De garantie is onbeperkt geldig. Gaat u uw huis verbouwen? En verandert het aantal kubieke meters in uw huis? Geef dat dan altijd aan ons door. Wij passen uw polis aan zodat de garantie geldig blijft. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert.
Wat houdt indexering van uw woonhuisverzekering in?
Ieder jaar passen wij uw woonhuisverzekering aan op basis van het indexcijfer. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert. Wij gebruiken de prijsindex van het Bureau Documentatie Bouwwezen. Hierin wordt bijgehouden hoeveel het gemiddeld kost om een huis te bouwen.
Heb ik een eigen risico op mijn woonhuisverzekering?
Het eigen risico is € 45,- voor iedere keer dat u schade heeft. Laat u de schade repareren bij een reparateur die met ons samenwerkt? Dan heeft u geen eigen risico. Als u de schade meldt, hoort u van onze medewerkers bij welke reparateur u terecht kunt. Niet voor alle situaties zijn er samenwerkende reparateurs beschikbaar. Hierover kunt u vooraf overleggen met uw schadebehandelaar.
Voor stormschade is er altijd een eigen risico van € 150,- per keer dat u schade heeft.
Ik ben eigenaar van een appartement in een complex met meerdere appartementen. Kan ik mijn appartement bij jullie verzekeren?
Nee. Woont u in een koopappartement? Informeer dan bij uw VvE of u goed en volledig verzekerd bent. Zijn bepaalde zaken niet verzekerd? Dan kunt u deze zaken op uw inboedelverzekering meeverzekeren. Wilt u hier meer over weten? Bel dan met ons team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880. Of bel met uw ZLM-adviseur.
Hoe bereken ik de inhoud van mijn woonhuis?
Voor de inhoud van uw huis berekent u het aantal kubieke meters (m3). Daarvoor vermenigvuldigt u de oppervlakte van uw huis (lengte x breedte) met de gemiddelde hoogte. U meet daarbij de buitenkant van uw huis. Heeft u een schuur, garage, kelder, hobbyruimte, praktijkruimte of tuinhuis? Neem deze dan ook mee in de berekening. Heeft u een gebouw dat veel minder waard is dan uw huis zoals een houten tuinhuis of een schuur van golfplaten? Dan maakt u hiervoor een aparte berekening. Neem hiervoor contact op met team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880. Of bel uw ZLM adviseur.
Is schade veroorzaakt door huisdieren ook gedekt?
Ja. Veroorzaken uw huisdieren schade bij een ander? Dan valt dat ook onder uw aansprakelijkheidsverzekering. Heeft u dieren voor uw beroep? Bel dan met ons team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880. Zij vertellen u graag meer over hoe u dit goed verzekert.
Veroorzaken huisdieren (van u of iemand anders) schade aan uw inboedel of woonhuis? Dan is hiervoor vaak ook dekking op uw inboedel- of woonhuisverzekering. Wilt u schade melden? Bel dan 0113 - 238 777 of meldt de schade online via Mijn ZLM.