Het coronavirus en de reis- en annuleringsverzekering

We kunnen ons goed voorstellen dat u momenteel vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering vanwege het coronavirus. Op deze pagina hebben wij de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. 

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Op de website van Autoriteit Consument & Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten in verband met het coronavirus. Tot slot adviseren wij u contact te houden met uw touroperator of vervoersmaatschappij over eventuele wijzigingen in uw reis.
 

Vragen over wanneer Nederland code rood heeft

Ja, als u hierdoor uw geboekte accommodatie niet meer kunt bereiken, zijn de annuleringskosten verzekerd.

Ja, wij vergoeden de eventuele kosten voor repatriëring op uw reisverzekering en  de niet-genoten vakantiedagen op uw annuleringsverzekering.

Vragen over uw (nog te boeken) vakantie voor de landen met een groen of geel reisadvies

Ja, dit is verzekerd op uw reisverzekering.

Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor vervoer- en verblijfskosten en telefoonkosten. 

  • De maximale vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Vergoeding van extra reiskosten in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Noodzakelijke extra communicatiekosten met de ANWB Alarmcentrale. 
  • De maximale vergoeding voor telefoonkosten (anders dan contact met de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 150,- per reisgezelschap. 

Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn

Let op: neem altijd contact op met de ANWB Alarmcentrale. U bereikt hen op +31 (0)70 - 31 45 491.

Vragen over het coronavirus en uw annuleringsverzekering

Nee, wanneer u zelf niet ziek bent maar toch thuis moet blijven, is er geen dekking op de annuleringsverzekering.

Nee, de annuleringsverzekering vergoedt dit niet. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis. U kunt hierover het beste contact opnemen met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Nee, dit is niet verzekerd. Deze organisatie zal uw geld terug moeten geven of een voucher aanbieden. Het is wel belangrijk dat u weet waarom de overeenkomst is geannuleerd. In sommige situaties vergoeden wij namelijk wel de annuleringskosten van de andere organisaties waar u geboekt heeft, als u daar niet kosteloos kunt annuleren of omboeken.

Wij vergoeden de annuleringskosten van de andere (reis)organisaties of luchtvaartmaatschappij(en) waar u geboekt heeft, als de overeenkomst geannuleerd is vanwege:

  • een natuurramp;
  • terrorisme;
  • binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming;
  • stuk gaan van het geboekte vervoer waardoor de reis niet mogelijk is;
  • een plotselinge, onaangekondigde staking;
  • overboeking.

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Controleer dus niet alleen of er een aangepast reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken geldt, maar ook of de vervoersmaatschappij of het land waar u naar toe gaat aanvullende eisen stelt. 

Nee, deze kosten vallen niet onder uw annuleringsverzekering. Wilt u toch uw reis annuleren? Dan adviseren we u om contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Vragen over het coronavirus en uw reisverzekering

Ja, de premie van uw tijdelijke reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor de premie van een doorlopende reisverzekering. 

Neemt u contact op met de ANWB Alarmcentrale. U bereikt hen op +31 (0)70 - 31 45 491.

Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor vervoer- en verblijfskosten en telefoonkosten. 

  • De maximale vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Vergoeding van extra reiskosten in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Noodzakelijke extra communicatiekosten met de ANWB Alarmcentrale. 
  • De maximale vergoeding voor telefoonkosten (anders dan contact met de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 150,- per reisgezelschap. 
     
  • Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.

Let op: neem altijd contact op met de ANWB alarmcentrale! U bereikt hen op +31 (0)70 - 31 45 491.