Uw autoverzekering.

Waarom sluit u een autoverzekering af?

Dat is verplicht. Iedere autobezitter moet minimaal het wettelijk aansprakelijkheidsrisico verzekeren, zodat de schade van de tegenpartij gedekt is. Met een uitgebreidere verzekering verkleint u uw financiële risico bij schade aan uw eigen auto.

Welke keuzes heeft u voor de ZLM Autoverzekering?

U heeft 3 keuzes:

  1. WA (wettelijke aansprakelijkheid)
  2. WA + beperkt casco
  3. Allrisk

Wat is verzekerd bij WA?
Schade die u met uw auto veroorzaakt aan anderen. Materiële schade en letsel. Uw eigen schade betaalt u zelf. Lees meer over WA.

Wat is verzekerd bij WA + beperkt casco?
Schade die u met uw auto veroorzaakt aan anderen. Materiële schade en letsel. Schade aan uw eigen auto is verzekerd bij een beperkt aantal oorzaken.  Onder meer brand, ruitschade, diefstal, aanrijding met dieren, storm en hagel. U bent niet verzekerd voor uw eigen schade door bijvoorbeeld een aanrijding, van de weg raken en vandalisme. Lees meer over WA + beperkt casco

Wat is verzekerd bij allrisk?
U bent verzekerd voor zowel schade aan een ander als voor schade aan uw eigen auto. De allriskverzekering dekt vrijwel alle risico's die u met uw auto loopt. Zowel in als buiten het verkeer. In het buitenland heeft u recht op hulp bij pech. Er zijn enkele schadeoorzaken die niet verzekerd zijn. Onder meer schade door vorst, diefstal na onzorgvuldigheid en wanneer de auto niet aan onze beveiligingseisen voldoet. Lees meer over allrisk

In de tabel hieronder ziet u de verschillen tussen de 3 dekkingen. Of bekijk onze video waarin Samantha u de verschillen uitlegt:

Dit is er allemaal verzekerd

  WA (verplicht)   Beperkt casco   Allrisk
  Premie berekenen   Premie berekenen   Premie berekenen

In de Voorwaarden Personenautoverzekering leest u alle uitgebreide dekkingsinformatie.

Wat is een Schadeverzekering Inzittenden?

Als een inzittende van uw auto gewond raakt of overlijdt, vergoedt de Schadeverzekering Inzittenden (SVI) de financiële schade. Denk aan bijvoorbeeld inkomensverlies, kosten voor huishoudelijke hulp, medische kosten, smartengeld en de kosten van een uitvaart. Dat geldt zowel voor de bestuurder als voor de passagiers. Lees meer over de SVI.

Wat kost de ZLM Autoverzekering?

Bereken hier uw premie. Die is afhankelijk van uw leeftijd, waar u woont en de nieuwwaarde van de auto. U kunt uw premie per maand of per jaar betalen.

Hoe sluit u een ZLM Autoverzekering af?

Dat kan op 3 manieren. Bel ons op 0113 - 238 880 of bel uw ZLM-adviseur. Of sluit de verzekering online af.

Wat houdt verhaalsbijstand in?

Verhaalsbijstand is een gratis service van ZLM Verzekeringen waarbij wij uw schade verhalen. Heeft u (letsel)schade en is een ander hiervoor aansprakelijk? Dan kunt u uw schade verhalen op de veroorzaker. Dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom verhaalt Stichting Rechtsbijstand ZLM de schade voor u. Lees meer over verhaalsbijstand.

Pakketkorting bij meerdere verzekeringen

Wij doen graag iets extra’s voor onze klanten. Als u meerdere verzekeringen afsluit, ontvangt u bovenop onze scherpe premies 8% pakketkorting. Lees meer over pakketkorting.

Wat u zich misschien nog afvraagt...

Als u al een paar jaar zonder schade rijdt, dan krijgt u korting op uw autoverzekering. Soms krijgt u voor uw tweede auto dezelfde no-claimkorting als voor uw eerste auto. Wilt u weten of dit voor u geldt? Neem dan contact op met team Advies & Acceptatie. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

Nee. Met een WA-autoverzekering bent u alleen verzekerd voor schade die u veroorzaakt bij anderen. Ruitschade valt wel onder de WA+ beperkt casco- en allrisk autoverzekering.

De schadevrije jaren bepalen uw kortingstrede wanneer u zich voor het eerst bij ons verzekert. Per schadevrij jaar bouwt u 1 kortingstrede en 1 schadevrij jaar op. De kortingstreden bepalen uw korting. Bij een schade verliest u 4 kortingstreden en 5 schadevrije jaren. De schadevrije jaren zijn alleen van belang wanneer u bij een andere verzekeraar een nieuwe verzekering afsluit.

Heeft u schade? Zeker dan vinden wij het belangrijk dat u tevreden over ons bent. Neem gerust contact met ons op voor een persoonlijk advies. Bijvoorbeeld over wat er precies verzekerd is, de gevolgen voor uw korting of welke reparateur u kunt inschakelen. Meld uw schade snel via 1 van de 3 mogelijkheden hieronder.  

Telefonisch

Tijdens kantooruren (8:30 - 17:00 uur) zijn wij bereikbaar via telefoonnummer 0113 - 238 888. Bij spoed kunt u dit nummer ook buiten kantooruren gebruiken.

Online

U kunt uw schade online melden.

 

Schriftelijk

U stuurt het door u ingevulde en ondertekende schadeformulier naar: ZLM Verzekeringen, Postbus 70, 4460 BA, Goes.

Hoe wij uw schade behandelen

Bij schade kan er veel op u af komen. Daarom hebben wij per verzekeringsvorm voor u op een rijtje gezet wat u kunt verwachten.

  • Als het nodig is schakelen wij direct een berger of andere hulpverlener in.
  • Binnen 4 werkdagen bevestigen wij u de ontvangst van uw schademelding en hoort u of er dekking is. Belt u ons? Dan nemen wij de schadebehandeling direct met u door. Wij vertellen u of u nog een schriftelijke bevestiging ontvangt.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • Bent u aansprakelijk? Dan wachten wij de claim van de tegenpartij af.
  • Is de tegenpartij aansprakelijk? Dan schakelen wij de Stichting Rechtsbijstand ZLM in om de schade voor u te verhalen op de tegenpartij.
  • Komt uw schadeclaim in aanmerking voor vergoeding door het Waarborgfonds? Dan dienen wij de claim daar in.
  • Is het een schade aan uw eigen auto? Die verzekerd is op het beperkt casco-onderdeel van uw verzekering? De behandeling is dan gelijk aan die van een allriskverzekering.
  • Betreft het een schade waarvoor u zelf aansprakelijk bent en is er geen schade aan uw eigen auto? De behandeling is dan gelijk aan die van een WA-verzekering.
  • Als het nodig is schakelen wij direct een berger of andere hulpverlener in.
  • Binnen 4 werkdagen bevestigen wij u de ontvangst van uw schademelding en hoort u of er dekking is. Belt u ons? Dan nemen wij de schadebehandeling direct met u door. Wij vertellen u of u nog een schriftelijke bevestiging ontvangt.  Wijzen wij uw claim (gedeeltelijk) af? Dan leggen wij u uit waarom.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • In veel gevallen schakelen wij een schade-expert in. Die vertelt u of hij in dienst is van ZLM of dat hij werkt voor een zelfstandig expertisebureau.
  • Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de schade-expert vaststelt? Dan mag u een contra-expert inschakelen. Wij vergoeden de kosten van de contra-expert in ieder geval tot de kosten van onze eigen expert. Als de kosten van de contra-expert meer bedragen dan de kosten van onze eigen expert, dan vergoeden wij de hogere kosten als deze redelijk zijn.
  • Als beide schade-experts het niet met elkaar eens zijn, doet een derde deskundige een bindende uitspraak. Zowel u als wij betalen de helft van de derde deskundige. Heeft u volgens de derde deskundige gelijk? Dan vergoeden wij ook de redelijke kosten van deze deskundige. Schade-experts moeten werken volgens de Gedragscode Expertiseorganisaties. Deze vindt u op www.verzekeraars.nl
  • Wij maken het schadebedrag aan u of aan de reparateur over. Schakelt u een met ons samenwerkende reparateur in? Dat levert u verschillende voordelen op. 
  • Bent u aansprakelijk? Dan wachten wij de claim van de tegenpartij af.
  • Is de tegenpartij aansprakelijk? Dan proberen wij de schade voor u op de tegenpartij te verhalen.
  • Komt uw schadeclaim in aanmerking voor vergoeding door het Waarborgfonds?  Dan dienen wij de claim daar in.
  • U ontvangt binnen 4 werkdagen een schadeformulier. Dit vult u in en stuurt u aan ons terug.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • De medisch adviseur adviseert de schadebehandelaar over de medische aspecten. Hij of zij vraagt medische informatie op en beoordeelt die informatie.
  • Uw schadebehandelaar en de medisch adviseur volgen het verloop van uw herstel.
  • Wij stellen de mate van invaliditeit vast als er in medisch opzicht geen veranderingen meer zijn.
  • Zodra de hoogte van de schade-uitkering is vastgesteld, ontvangt u die.
  • Is de verzekeringnemer overleden? Dan ontvangt de echtgenoot, echtgenote of geregistreerde partner de schade-uitkering.
  • Wijzen wij uw claim (gedeeltelijk) af? Dan leggen wij u uit waarom.
  • U ontvangt binnen 4 werkdagen een schadeformulier. Dit vult u in en stuurt u aan ons terug.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • De medisch adviseur adviseert de schadebehandelaar over de medische aspecten. Hij of zij vraagt medische informatie op en beoordeelt die informatie.
  • Uw schadebehandelaar en de medisch adviseur volgen het verloop van uw herstel.
  • Zodra u volledig genezen bent of uw situatie niet meer verandert, bekijken wij in overleg met u de financiële afronding.
  • Regelmatig informeren wij bij u naar uw herstel en de omvang van de schade. Eventueel ontvangt u voorschotten. Bij de eindafwikkeling volgt de definitieve vaststelling.
  • Wijzen wij uw claim (gedeeltelijk) af? Dan leggen wij u uit waarom.

Vind een schadeherstelbedrijf

Wij werken samen met een groot aantal schadeherstelbedrijven. Daar profiteert u van een aantal voordelen (alleen bij WA beperkt casco- of allriskverzekering). Vul voor de schadeherstelbedrijven bij u in de buurt hieronder uw postcode in. Of lees wat u kunt doen bij ruitschade.

Wat u zich misschien nog afvraagt...

U kunt een schade online melden of via telefoonnummer 0113 - 238 888. Of stuur uw Europese schadeformulier naar ons op. Ons adres is Postbus 70, 4460 BA in Goes. Hier vindt u meer informatie over het melden van uw schade. Soms kunt u autoschade ook melden via uw smartphone. Meer informatie hierover vindt u op www.mobielschademelden.nl.

Er is een aantal reparateurs waar ZLM mee samenwerkt. Bent u beperkt casco of allrisk verzekerd? Dan vindt u de gegevens van die reparateurs op uw groene kaart. 

Soms heeft schade geen gevolgen voor uw kortingsjaren. Wilt u weten wanneer dat voor u geldt? Leest u dan het hoofdstuk 'Premie' van de voorwaarden.