Het coronavirus en de reis- en annuleringsverzekering

corona

Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken. We kunnen ons goed voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Wij adviseren u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Voor vragen kunt u ook bellen naar het 24/7 contactcenter van het ministerie: +31 247 247 247.

Terugkeerhulp aan gestrande Nederlanders in het buitenland

Bent u als Nederlandse reiziger gestrand in het buitenland door de wereldwijde maatregelen tegen het coronavirus? Registreer u dan direct via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dan gaan de reisbranche, luchtvaartmaatschappijen, verzekeraars en overheid aan de slag om u te helpen veilig terug te keren. Voor de repatriëring wordt een eigen bijdrage gevraagd. Heeft u een ZLM Reisverzekering? Dan zijn deze repatriëringskosten verzekerd op uw reisverzekering. 

Vragen over uw annuleringsverzekering

Ik ben van plan om op vakantie te gaan naar een land waar het coronavirus is uitgebroken. Ik wil mijn vakantie om deze reden annuleren. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Nee, deze kosten vallen niet onder uw annuleringsverzekering. Wilt u toch uw reis annuleren? Dan adviseren we u om contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. 

Ik heb een reis geboekt naar een land waar een negatief reisadvies geldt. Ik wil daarom graag mijn reis annuleren. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Nee, deze kosten vallen niet onder uw annuleringsverzekering. Wilt u toch uw reis annuleren? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik wil mijn vakantie eerder afbreken wegens de uitbraak van het coronavirus. Worden de niet gebruikte vakantiedagen vergoed?

Nee, deze dagen worden niet vergoed. Wilt u toch uw reis eerder afbreken? Dan adviseren we u om contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik woon in een gebied (bijvoorbeeld Noord-Brabant), waar de overheid adviseert zo min mogelijk naar buiten te gaan/de provincie uit te gaan. Hierdoor overweeg ik mijn vakantie te annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis? 

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.

Mijn vakantie kan niet doorgaan omdat ik in Nederland 2 weken in quarantaine moet. Heb ik recht op een vergoeding vanuit de annuleringsverzekering?

Nee, wanneer u zelf niet ziek bent maar toch thuis moet blijven, is er geen dekking op de annuleringsverzekering.

Ik ben/was tijdens mijn vakantie in het buitenland in quarantaine gesteld. Kom ik in aanmerking voor een dagvergoeding?

Op grond van de annuleringsverzekering wordt een dagvergoeding betaald indien een verzekerde voor minimaal 1 dag onvoorzien in een ziekenhuis wordt opgenomen. Gelet op de bijzondere omstandigheden stellen wij quarantaine gelijk aan een ziekenhuisopname. Dat betekent dus dat u ook bij quarantaine in aanmerking komt voor een dagvergoeding.

Er geldt een inreisverbod voor het land waar ik naar toe wilde. Kan ik mijn reis annuleren?

Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt. 

Door het inreisverbod krijg ik geen visum of ESTA. Hierdoor kan ik mijn geplande reis niet maken. Worden de annuleringskosten vergoed onder de annuleringsverzekering?

Ja, dit is een gedekte annuleringsreden. 

Ik ben besmet met het coronavirus en wil mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Binnen mijn familie (1e, 2e of 3e graad) is iemand besmet geraakt met het virus. Hierdoor wil ik mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar het concert is geannuleerd vanwege besmettingsgevaar. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met de organisatie.

Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert maar ik ben besmet met het virus en kan doordoor niet naar het concert. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Ik ben van plan om een vakantie te boeken voor later in het jaar. Als het coronavirus dan (nog steeds) op mijn bestemming heerst, worden de eventuele annuleringskosten dan vergoed?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. Uiteraard is het verstandig om goed na te denken of u er goed aan doet om de reis te boeken.

Ik ben werkzaam in een beroepsgroep waarvan door de overheid is aangegeven niet naar het buitenland te reizen. Hierdoor moet ik mijn vakantie annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. 

Ik heb een voucher ontvangen van mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij, maar ik wil liever mijn geld terug. Vergoedt de annuleringsverzekering dit?

Nee, de annuleringsverzekering vergoedt dit niet. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis. U kunt hierover het beste contact opnemen met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Vragen over uw reisverzekering


Door de uitbraak van het coronavirus moet ik langer op mijn vakantiebestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering doorlopen in deze periode?

Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode geldig.

Mijn reis naar het land waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd door de reisorganisatie. Krijg ik mijn betaalde premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?

Ja, de premie van uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor de premie van een doorlopende reisverzekering. 

Op dit moment ben ik in het land waar het coronavirus is uitgebroken. Door deze situatie is mijn terugreis per trein of vliegtuig vertraagd of is er geen terugreis mogelijk. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn reisverzekering?

Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor vervoer- en verblijfskosten en telefoonkosten. 

  • De maximale vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Vergoeding van extra reiskosten in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Noodzakelijke extra communicatiekosten met de ANWB Alarmcentrale. 
  • De maximale vergoeding voor telefoonkosten (anders dan contact met de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 150,- per reisgezelschap. 


Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik moet voor de terugkeer naar Nederland een eigen bijdrage betalen. Worden deze kosten vergoed door mijn reisverzekering?

Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden via ons schadeformulier.

Wat moet ik doen als ik tijdens mijn reis dringend hulp nodig heb?

Neemt u contact op met de ANWB Alarmcentrale. U bereikt hen op +31 (0)70 - 31 45 491

Samengestelde reis


Door het coronavirus is mijn vlucht naar één van de bestemmingen van mijn samengestelde reis uitgevallen. Heb ik recht op een vergoeding?

Ja, bij het onvoorzien uitvallen van één van de onderdelen van een samengestelde reis heeft u recht op vergoeding van de andere onderdelen van deze samengestelde reis. De dekking geldt alleen als de verhuurder of reisorganisatie de kosten niet vergoedt en er niet voor vervanging kan worden gezorgd, zodat de reis niet kan worden gemaakt.