Hoe werkt iDIN?

De snelste manier om een account voor Mijn ZLM te registreren, is door u te identificeren via iDIN. U krijgt hiermee direct toegang. Maar waarom moet u zich identificeren? En hoe werkt iDIN?

Waarom moet ik mijzelf identificeren?

Met Mijn ZLM krijgt u toegang tot uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam, adres, contactgegevens en uw verzekeringen. En in de toekomst nog veel meer informatie. We willen uiteraard niet dat deze gegevens terecht komen bij kwaadwillenden. Daarom controleren wij voordat we u toegang geven tot Mijn ZLM of u écht bent wie u zegt dat u bent. Om dit vast te stellen gebruiken we iDIN.

Wat is iDIN?

iDIN is ontwikkeld door de Nederlandse banken. Met iDIN identificeert u zich met de vertrouwde inlogmethode van uw bank (bijvoorbeeld de app van uw bank). Iedereen met een bankrekening heeft zich bij de bank moeten identificeren. Uw bank heeft daarmee uw identiteit gecontroleerd. Met iDIN kunt u de persoonlijke gegevens die wij van u nodig hebben, delen met ons. En zo weten wij ook dat u bent wie u zegt dat u bent.

Welke gegevens geeft iDIN aan ZLM door?

Wij krijgen geen informatie over uw bankgegevens zoals uw saldo, transacties of rekeningnummer(s). U doet geen betaling en geeft geen machtiging af.

Als u zich bij ons identificeert met iDIN krijgen wij wel uw voorletters, achternaam, adres, geslacht en geboortedatum. U kunt er zelf voor kiezen om iDIN ook uw telefoonnummer en uw e-mailadres door te laten geven.

Hoe werkt het registreren van een account voor Mijn ZLM via iDIN?

  • Selecteer uw bank bij het registreren van een nieuw account.
  • U wordt naar het iDIN startscherm van uw bank geleid. Hier logt u in met de bekende inlogmethode van uw bank (bijvoorbeeld de app van uw bank).
  • U ziet welke gegevens iDIN aan ons gaat doorgeven. U kunt kiezen of u uw telefoonnummer of e-mailadres wilt doorgeven.
  • U gaat akkoord met het doorgeven van de gegevens.
  • U komt in het registratieformulier. Hier kunt u uw gegevens aanvullen en een wachtwoord kiezen.
  • Wij controleren of de gegevens overeenkomen met de gegevens die wij van u hebben. Als dit zo is, wordt uw account geregistreerd. Krijgt u een melding dat dit niet lukt? Neem dan contact op met ons team Advies & Acceptatie, telefoonnummer 0113 – 238 880 of probeer uw account te registreren via de post.

Welke banken bieden iDIN aan?

De volgende banken bieden iDIN aan:

  • ABN AMRO
  • ASN Bank
  • bunq
  • ING
  • Rabobank
  • RegioBank
  • SNS

Biedt uw bank iDIN niet aan? Dan kunt u uw account voor Mijn ZLM registreren per post.

Is iDIN veilig?

iDIN is te vergelijken met iDEAL. Het maakt gebruik van dezelfde beveiligingstechniek. Als u iDIN wilt gebruiken, heeft u het inlogmiddel van uw bank nodig (bijvoorbeeld de app van uw bank). Uw gegevens worden altijd versleuteld verzonden. iDIN is net zo veilig als internetbankieren en iDEAL.

Hoe zit het mijn privacy?

Uw privacy is gewaarborgd. Wij ontvangen uw gegevens (voorletters, achternaam, adres, geslacht en geboortedatum) eenmalig en alleen als u daar toestemming voor geeft. U ziet bij iDIN welke gegevens wij opvragen. Wij krijgen nooit toegang tot uw bankgegevens zoals uw saldo, transacties of rekeningnummer(s).

Andersom krijgt uw bank geen inzage in uw klant- of verzekeringsgegevens bij ons.

Meer informatie over iDIN?

Meer informatie leest u op de website van iDIN of in dit artikel van de Consumentenbond.