Schade door storm, wat nu?

U heeft stormschade, vervelend! We spreken over een storm wanneer de wind met een snelheid van ten minste veertien meter per seconde door de KNMI gemeten is. Dat is windkracht 7 of hoger. 

We kunnen ons goed voorstellen dat u zich afvraagt hoe u de schade het beste meldt. En hoe wij de schade vervolgens in behandeling nemen. Op deze pagina hebben wij de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. 

Het melden van een stormschade

Heeft u schade door storm? Vervelend! Probeer uw woning zo snel mogelijk waterdicht te maken. Dek de schade bijvoorbeeld af met een afdekzeil om aanvullende schade te beperken. Natuurlijk alleen als u de mogelijkheid heeft om dit op een veilige manier uit te voeren. Maak altijd foto’s van de schade. En meld de schade zo snel mogelijk bij ons.

Het melden van de schade doet u op ieder moment via deze pagina. U mag uiteraard ook telefonisch contact met ons opnemen. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 0113 – 238 777.

Normaal ontvangt u binnen 4 werkdagen een bevestiging van de schademelding en hoort u of er dekking is. Belt u ons? Dan nemen wij de schadebehandeling direct met u door. Wij vertellen u of u nog een schriftelijke bevestiging ontvangt. Wijzen wij uw claim (gedeeltelijk) af? Dan leggen wij u uit waarom.

Een flinke storm zorgt over het algemeen voor veel schademeldingen. Het is daardoor dan erg druk op onze schadeafdeling. We hopen op uw begrip als u in dat geval wat langer moet wachten op onze reactie. Bekijk hier onze actuele reactietermijn.

Als het goed is, heeft u bij uw schademelding een schadenummer ontvangen. Onder vermelding van het schadenummer mailt u de informatie rechtstreeks naar uw schadebehandelaar. Is de behandelaar van uw schade bij u niet bekend? Stuur dan een e-mail naar infovaria@zlm.nl.

Schade herstellen

Voor het herstellen van uw schade zijn drie mogelijkheden:

  • U herstelt de schade zelf.
  • Herstel door uw eigen reparateur.
  • Herstel door een met ons samenwerkende reparateur.

Als u de schade zelf wilt herstellen, ontvangen wij graag de volgende informatie:

  • Duidelijke foto’s van de schade.
  • Een opgave van de benodigde materialen.
  • Een inschatting van uw werkuren.

Wilt u er zeker van zijn dat wij deze schade volledig vergoeden? Neem dan voordat u het herstel uitvoert telefonisch contact op met uw schadebehandelaar.

U mag zelf een reparateur inschakelen. Maar wees wel alert. Helaas zijn er reparateurs die op een dubieuze manier willen profiteren van de storm. Zij rekenen onredelijk hoge bedragen. Kies daarom bij voorkeur voor een reparateur die bij u bekend is. En niet voor degene die u tijdens het zoeken op internet als eerste tegenkomt. Neem van tevoren alle kosten samen door. Zoals voorrijkosten, noodtarief, avondtoeslag en materiaalkosten.

Heeft u een reparateur gevonden? Dan ontvangen wij graag de volgende informatie:

  • Duidelijke foto’s van de schade.
  • Een gespecificeerde offerte waarbij materiaal- en arbeidskosten afzonderlijk staan vermeld.

Daarna hoort u van uw schadebehandelaar of herstel volgens de offerte akkoord is.

Ja, dat kan. Voor de meeste stormschades kunnen wij een samenwerkende reparateur inschakelen. ZLM werkt samen met een groot aantal geselecteerde schadeherstelbedrijven in Zeeland en Noord-Brabant. Wilt u de schade laten herstellen door een van onze samenwerkende reparateurs? Geef dit dan aan ons door via het online schadeformulier. Of tijdens uw telefonische schademelding.

Hebben we door het grote aantal schademeldingen teveel opdrachten voor onze samenwerkende reparateurs? Dan is het mogelijk dat wij u alsnog vragen om zelf een reparateur in te schakelen.

Schadevergoeding

Ja. Voor schade door storm geldt altijd een eigen risico van € 150,- per gebeurtenis.

Nee, soms vergoeden wij de herstelkosten niet volledig. Wij houden rekening met veroudering, slijtage of onvoldoende onderhoud. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan een schutting, pergola of tuinhuis.

Ja, een schutting valt onder de dekking van de verzekering. En is dus verzekerd tegen stormschade. Wel moet duidelijk zijn dat de storm ook echt de oorzaak was. Schuttingen en houten palen zijn namelijk ook aan slijtage onderhevig.

Ja, dat mag. Een schade kan een goed moment zijn om te kiezen voor een verbetering. Bij het vaststellen van de schade gaan wij wel uit van de schutting die er stond. Verbeteringen die extra kosten met zich meebrengen worden niet vergoed.

Staat de schutting op de erfgrens? Dan bent u voor de helft eigenaar van de schutting. Wij vergoeden maximaal 50% van de schade. De andere helft komt voor rekening van de buren. Mogelijk zijn zij ook voor stormschade verzekerd.

Ja, dit is verzekerd. Uw zonnepanelen zijn automatisch meeverzekerd als uw woonhuisverzekering garantie tegen onderverzekering heeft. Op uw polisblad leest u of dit het geval is. Heeft u geen garantie tegen onderverzekering? En wilt u de zonnepanelen wel meeverzekeren? Neem dan contact op met ons team Advies & Acceptatie via telefoonnummer 0113 – 238 880.

Nee, dit is niet verzekerd. De inboedelverzekering biedt geen dekking voor stormschade aan bijvoorbeeld tuinmeubelen, een trampoline of een partytent.

Nee, dit is niet verzekerd. Is er schade aan bomen, struiken en planten? Dan is hiervoor geen dekking. Ook wanneer een boom omwaait en de bestrating wordt opgelicht vergoeden wij de schade niet.