Mijn vraag gaat over...
Aansprakelijkheidsverzekering
Ik wil mijn verzekering opzeggen. Kan dat?
U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.
Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.
Verhaalsbijstand, is dat hetzelfde als rechtsbijstand?
Nee. Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand gaat over schade die is ontstaan in een verkeerssituatie. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.
Mijn gezinssamenstelling verandert. Moet ik dit doorgeven?
Ja, dat is belangrijk. U kunt dit zelf online regelen via Mijn ZLM of bel ons op 0113 - 238 880. De premie (het bedrag dat u betaalt) voor uw verzekering kan veranderen als u alleen woont of samenwoont. Dit geldt voor de inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstandverzekering en ook voor de doorlopende reisverzekering.
Ik leen de auto van iemand anders en veroorzaak schade. Is dit gedekt op de aansprakelijkheidsverzekering?
Nee. Schade aan een geleende auto valt niet onder uw aansprakelijkheidsverzekering. De verzekering van de eigenaar van de auto regelt deze schade. De schade moet dus daar gemeld worden.
Ik ga samenwonen. Mijn partner heeft al een aansprakelijkheidsverzekering. Heb ik mijn verzekering nog nodig?
Nee. U kunt één verzekering opzeggen. U heeft maar één verzekering per gezin nodig. Is uw partner ergens anders verzekerd? En wilt u uw verzekering bij ons opzeggen? Dat kan via Mijn ZLM of stuur ons een brief. Ons adres is postbus 70, 4460 BA in Goes.
Gaat u samenwonen? Of gaat u juist weer alleen wonen? Geef dit dan aan ons door. Bel met ons team Klantadvies. U bereikt hen op 0113 - 238 880.
Geldt mijn aansprakelijkheidsverzekering ook in het buitenland?
Ja. U bent over de hele wereld verzekerd met uw aansprakelijkheidsverzekering.
Zijn kinderen ouder dan 18 jaar ook nog meeverzekerd op de aansprakelijkheidsverzekering?
Ja. Kinderen die niet getrouwd zijn en thuis wonen, of uitwonend zijn vanwege hun studie, zijn meeverzekerd. Dit geldt ongeacht hun leeftijd.
Is schade veroorzaakt door huisdieren ook gedekt?
Ja. Veroorzaken uw huisdieren schade bij een ander? Dan valt dat ook onder uw aansprakelijkheidsverzekering. Heeft u dieren voor uw beroep? Bel dan met ons team Klantadvies. U bereikt hen op 0113 - 238 880. Zij vertellen u graag meer over hoe u dit goed verzekert.
Veroorzaken huisdieren (van u of iemand anders) schade aan uw inboedel of woonhuis? Dan is hiervoor vaak ook dekking op uw inboedel- of woonhuisverzekering. Wilt u schade melden? Bel dan 0113 - 238 777 of meldt de schade online via Mijn ZLM.
Hoe kan ik een schade melden op mijn aansprakelijkheidsverzekering?
U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of via de telefoon. Bel ons team Schade Varia. U bereikt hen op 0113 - 238 777.
Wat houdt de verhaalsbijstanddekking op de aansprakelijkheidsverzekering in?
Op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand betekent dat wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt, vragen om de schade te betalen. De verhaalsbijstand geldt alleen voor fietsers en voetgangers in Nederland, België en Luxemburg. Wordt u als fietser of voetganger aangereden door iemand anders? Dan vragen wij de verzekeraar van de ander uw schade te betalen.