Mijn vraag gaat over...
Motorverzekering
Ik wil mijn verzekering opzeggen. Kan dat?
U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.
Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.
Verhaalsbijstand, is dat hetzelfde als rechtsbijstand?
Nee. Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand gaat over schade die is ontstaan in een verkeerssituatie. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.
Wordt er rekening gehouden met de schadevrije jaren van mijn auto als ik een motorverzekering afsluit?
Vaak wel, maar dit verschilt per situatie. Wilt u weten of uw schadevrije jaren meetellen voor uw motorverzekering? Bel dan met ons Klantadvies-team via 0113 - 238 880.
Als ik iemand anders op mijn motor laat rijden, is dat verzekerd?
Ja. U mag uw motor aan iemand uitlenen. Veroorzaakt die persoon schade met uw motor? Dan kan dit wel gevolgen hebben voor uw premie. Dat komt omdat de schade er misschien voor zorgt dat u minder schadevrije jaren hebt. Rijdt er altijd iemand anders op uw motor? Geef dit dan aan ons door. Bel daarvoor ons team Klantadvies. U bereikt hen op 0113-238 880.
Zijn accessoires als een alarm ook meeverzekerd?
Ja. Accessoires zijn tot maximaal € 1.000 per schadegebeurtenis standaard meeverzekerd. Boven € 1.000 zijn accessoires alleen verzekerd als u deze aan ons heeft opgegeven en wij ze hebben meegenomen bij het bepalen van het verzekerd bedrag. In de voorwaarden leest u wat er precies onder de accessoires valt.
Hoe kan ik een schade melden op mijn motorverzekering?
U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of telefonisch via telefoonnummer 0113 - 238 888. Of stuur uw Europese schadeformulier naar ons op. Ons adres is Postbus 70, 4460 BA in Goes. Hier vindt u meer informatie over het melden van uw schade. Soms kunt u schade aan uw motor ook melden via uw mobiele telefoon. Meer informatie hierover vindt u op www.mobielschademelden.nl.
Ik gebruik mijn motor maar een paar maanden per jaar. Kan ik de verzekering tijdelijk stopzetten?
Nee. Staat het kenteken nog op uw naam? Dan moet u de motor blijven verzekeren. Wilt u de verzekering stoppen? Dan moet u het kenteken laten schorsen. Dat betekent dat u de verzekering én de motorrijtuigenbelasting pauzeert. Dit kan via de website van de RDW, een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie.
Let op: u moet de motor dan wel binnen of op uw eigen terrein neerzetten. Om de verzekering te stoppen, stuurt u een kopie van het schorsingsbewijs naar ons toe.
Krijg ik korting op de premie van mijn motorverzekering als ik een alarm aanschaf?
Nee. Maar voor sommige motoren moet u een alarm kopen. Wilt u weten of u voor uw motor een alarm moet kopen? Lees dan meer over diefstalbeveiliging voor motoren.
Is schade aan mijn kleding en helm ook gedekt op mijn motorverzekering?
Ja. Schade aan uw helm, kleding en schoenen vallen onder een allrisk- of beperkt cascoverzekering. U krijgt tot maximaal € 1.000,- terug. Dit krijgt u alleen als er ook schade aan uw motor is die verzekerd is.
Ik rijd altijd alleen op de motor. Heb ik dan een opzittendenverzekering nodig?
Ja, ook dan is een opzittendenverzekering belangrijk. ‘Opzittenden’ zijn niet alleen mensen die achterop zitten, maar ook u als bestuurder. Raakt u bij een ongeluk gewond of overlijdt u? Dan keert de verzekering geld uit aan u of uw familie.