Doelstellingen en kernwaarden

In onze statuten staat heel kort en zakelijk onze doelstelling omschreven: de maatschappij heeft tot doel uitoefening van het verzekeringsbedrijf ten behoeve van haar leden. Die doelstelling hebben we verder uitgewerkt in een strategiedocument. Onze strategie richt zich op een hoge mate van klanttevredenheid bij onze leden/verzekerden en continuïteit. Samengevat in onze mission statement luidt dat als volgt:

ZLM Verzekeringen is een onderlinge verzekeringsmaatschappij zonder winstoogmerk waar de klant vol vertrouwen verzekerd blijft omdat hij kan rekenen op een goede prijs-kwaliteit verhouding en een hoge mate van persoonlijke dienstverlening.

Kernwaarden: klantgerichtheid en betrouwbaarheid

We richten ons daarbij op de kernwaarden klantgerichtheid en betrouwbaarheid. Onze klantgerichtheid willen we laten zien in goede bereikbaarheid, goede en eenvoudige producten tegen een aantrekkelijke prijs, snelheid van handelen enzovoorts. Om onze betrouwbaarheid tastbare vorm te geven, hebben we een aantal gedragsregels voor onze medewerkers vastgelegd in de Gedragscode ZLM. Daarnaast onderschrijven we ook een breed scala aan regelgeving voor onze bedrijfstak, waaronder de Gedragscode Verzekeraars. Hoe we deze code in de praktijk toepassen is weergegeven in ons jaarverslag. Bij onze kernwaarden past ook een beheerst beloningsbeleid voor alle medewerkers van ons bedrijf. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is, dat er voor geen enkele medewerker een bonusregeling van toepassing is.

Moreel-ethische verklaring

Dat we klantgerichtheid en betrouwbaarheid serieus nemen, onderstrepen we door als directie van ZLM Verzekeringen een moreel-ethische verklaring op te stellen en die te ondertekenen. Deze verklaring luidt als volgt:

'Ik verklaar dat ik mijn functie als verzekeraar integer en zorgvuldig zal uitoefenen. Ik zal een zorgvuldige afweging maken tussen alle belangen die bij ZLM Verzekeringen betrokken zijn, te weten die van de leden/klanten, de werknemers en de samenleving waarin ZLM Verzekeringen opereert. Ik stel in die afweging het belang van de leden centraal en zal deze zo goed mogelijk inlichten. Ik zal mij gedragen naar de wetten, de reglementen en de gedragscodes die op mij als verzekeraar van toepassing zijn. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik maak geen misbruik van mijn verzekeringskennis. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal mij inspannen om het vertrouwen in het verzekeringswezen te behouden en te bevorderen. Ik zal zo het beroep van verzekeraar in ere houden.'

M.C. Schroevers, algemeen directeur en drs. O.W.A. Monshouwer, directeur Verzekeringszaken