Kijkje in de keuken: afdeling Schade Motorrijtuigen

Auto

Schade aan een voertuig: we hopen natuurlijk dat het je bespaard blijft maar bijna iedereen krijgt ermee te maken. Wat te doen als het een keer misgaat? Egbert Blok, teamleider Schade Motorrijtuigen bij ZLM, kan je hier alles over vertellen. We bespreken met hem de route van schademelding tot reparatie, én hij geeft je nog een paar gratis tips.

Egbert, wat doen jullie precies op de afdeling Schade Motorrijtuigen?

“Wij behandelen alle voertuigschades die binnenkomen bij ZLM. Daarbij gaat het om schade aan bijvoorbeeld auto’s, caravans, motoren en bromfietsen. We zien op onze afdeling allerlei soorten schade voorbij komen: het vaakst de welbekende botsingen met paaltjes, parkeerschade, kop-staart botsingen of voorrangskwesties, maar helaas ook grotere ongelukken. We doen de intakes en handelen de meldingen volledig af. Alleen als er sprake is van letsel sturen we de melding door naar onze letselafdeling.”

Stel, ik rijd schade. Wat moet ik dan doen?

“Het beste kun je ons dan meteen opbellen. Schade melden mag ook online of via de post maar wanneer je je schade telefonisch doorgeeft kan onze medewerker meteen je vragen beantwoorden en advies geven over het vervolgtraject. Vergeet bij schade met een wederpartij niet een schadeformulier in te vullen. Dat is de basis waarop de schade wordt afgehandeld. Vul het formulier samen met de wederpartij in en zet je handtekening er pas
onder als je akkoord bent. Het schadeformulier heeft juridische bewijskracht, belangrijk dus dat je het zorgvuldig invult!”

Schade gemeld! Hoe gaat het nu verder?

“Er zijn hierbij twee scenario’s. Eenzijdige schade kan meestal snel worden afgehandeld. We controleren eerst de dekking van het voertuig. Bij allrisk dekking zijn aanrijdingen met een vast object verzekerd. Bij beperkt casco ben je alleen verzekerd voor een aantal oorzaken, zoals ruitschade, aanrijding met een dier, natuurgeweld en inbraakschade. We checken ook de dekkingsvraag (is er een geldig rijbewijs, is er een premieachterstand, was er sprake van alcohol of drugsgebruik tijdens de aanrijding?). Als dat allemaal is afgevinkt verwijzen we je naar een van onze samenwerkende reparateurs. Je kunt dan zelf een afspraak maken voor reparatie. Hoe snel schade met een wederpartij wordt afgehandeld is afhankelijk van de situatie. Heb je dekking voor schade, dan geven we meteen akkoord om de schade te laten vaststellen, ongeacht de schuldvraag. Wanneer er geen dekking is moet eerst worden uitgezocht welke partij aansprakelijk is en onder welke regeling de schade valt. Als wij daarover duidelijkheid hebben geven we meteen duidelijkheid aan de klant. Blijk je in het voordeel? Dan wachten we bij ZLM niet af tot de schade verhaald is op de andere partij, we zorgen dat je je voertuig zo snel mogelijk kunt laten repareren. Jij als klant hoeft je geen zorgen te maken over hoe het met de tegenpartij wordt afgehandeld, dat regelen wij.”

Hoe zit dat met die samenwerkende reparateurs?

“Bij ZLM hebben we een eigen netwerk van reparateurs. Het heeft meerdere voordelen om je voertuig daar te laten repareren: je betaalt geen eigen risico, je kunt een vervangauto meekrijgen tijdens de reparatie en de betaling doet ZLM rechtstreeks aan de reparateur. Jij hoeft dus alleen een afspraak te maken.”

Heb je nog advies voor de lezers?

“Ga je een voertuig verzekeren? Weeg dan goed af hoeveel risico je kunt lopen en welk risico je wíl dragen. Dat is natuurlijk per persoon verschillend en deels afhankelijk van hoeveel je te besteden hebt. Maar mijn belangrijkste advies: blijf altijd rustig in het verkeer. Neem geen onnodige risico’s, pak de tijd om in te parkeren en communiceer met je medeweggebruikers als je twijfelt over wie voorrang heeft. Voorkomen is beter dan genezen, zeg ik altijd maar.”