Waarom een winterjas en autogordel geen goede combinatie zijn

Gordel

Veel mensen dragen een autogordel, gelukkig maar. Toch wordt hij niet altijd op de juiste manier gebruikt. Wist u bijvoorbeeld dat een winterjas voor een onveilige situatie kan zorgen? Theo Lamper (ZLM- rijinstructeur) legt uit waar u nog meer op moet letten voordat u wegrijdt.

Gordelverplichting

We kunnen het ons nauwelijks meer voorstellen, maar vroeger was het dragen van een autogordel niet verplicht. Vanaf 1975 wél. Ruim 45 jaar later houdt gelukkig bijna iedereen zich aan de verplichting.

‘Gordelpiep’ vermijden

“Nou ja, bijna iedereen”, zegt Theo. “We weten allemaal wel dat het moet, maar er zijn toch nog best veel mensen die het niet doen. Ze vinden het niet lekker zitten en voelen zich opgesloten. Maar ja, dat is de hele functie ervan. Er zijn zelfs mensen die een stukje losse gordel gebruiken om de piep stil te krijgen. Dat is niet alleen gevaarlijk, het kan je ook een boete van 150 euro kosten. En van dat geld kun je beter lekker gaan uiteten.”

Cijfers om van te schrikken

Als je naar de cijfers kijkt, is het dragen van een gordel allesbehalve onzin. Uit onderzoek blijkt namelijk het volgende: van de 119 automobilisten en passagiers die in 2018 en 2019 in Brabant zijn verongelukt, droegen er 44 geen gordel. Verder is onderzocht dat het dragen van een gordel de kans op letsel met 40 procent verlaagt.

Winterjas uit

“Gelukkig draagt het overgrote deel gewoon een gordel, maar het is wel belangrijk dat je hem op de juiste manier gebruikt”, geeft Theo aan. “Zo is het beter om je winterjas uit te doen. De vulling van de jas zorgt namelijk voor te veel lucht tussen de gordel en je lichaam, waardoor je tijdens een botsing te veel bewegingsvrijheid hebt. Dit geldt ook voor baby’s en kinderen in de Maxi-Cosi of kinderstoel.” Extra tip van Theo: “Als je toch een winterjas aan wilt doen, trek de gordel dan flink strak aan. Max Verstappen heeft zijn gordel ook heel strak om!”

Draag de gordel over je sleutelbeen

Er zijn veel mensen die de gordel onder hun arm steken. Daarover zegt Theo: “Dan kun je hem net zo goed niet dragen. Ik ken een verhaal van een meisje dat haar rug heeft gebroken omdat een deel van haar bovenlichaam door de kracht van het ongeluk naar voren schoot. Dat kwam omdat ze de gordel niet goed droeg, bleek later.”

Stel je hoofdsteun goed in

Als laatste tip geeft Theo aan dat je je hoofdsteun goed moet instellen. De bovenkant moet gelijk staan aan de bovenkant van het hoofd. Als je hoofdsteun namelijk verkeerd staat, kan er ernstig letsel ontstaan: “Tijdens een ongeluk klapt je lichaam eerst naar voren en dan naar achteren, of juist andersom. Valt je hoofd over je hoofdsteun, dan ontstaat er misschien blijvend letsel.”

Onderschat de gevaren niet

“Mensen onderschatten dat alles veel zwaarder wordt als je rijdt”, vervolgt Theo. Als voorbeeld haalt hij de junior GRIP dagtraining aan waarin er ballenbakballen in een auto liggen. “Als je met 30 kilometer per uur vol op de rem trapt, komen die dingen keihard aan, terwijl die bij stilstand helemaal niet zo zwaar zijn, Hetzelfde geldt voor een paraplu op de hoedenplank, die wil je niet in je nek krijgen.”