Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Wonen & Overig 2025
Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubrieken Wonen en Overig voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Veelgestelde vragen
Ik wil graag mijn premie maandelijks betalen, hoe regel ik dat?
Om uw premie per maand te betalen, wijzigt u voor woensdag 16 april uw betaaltermijn in Mijn ZLM. Volg de instructies. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag voor maandbetaling (1%) op vermeld is. ZLM incasseert uw premie altijd op de 27e dag van de maand. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Geen internet? Bel dan ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Niet al mijn ZLM verzekeringen staan op de factuur vermeld. Hoe kan dit?
Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Wonen en Overig: woonhuis, inboedel, rechtsbijstand, aansprakelijkheid voor particulieren, doorlopende reis, kostbaarheden en gezinsongevallen. De factuur voor uw motorrijtuigenverzekeringen ontvangt u in december. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.
Ik betaal per maand. Het bedrag dat ik in mei 2025 betaal, is iets hoger dan het bedrag in de andere maanden. Hoe kan dat?
Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.
Als ik mijn factuurbedrag deel door 12 maanden, komt mijn maandbedrag lager uit dan het bedrag dat maandelijks geïncasseerd wordt. Hoe kan dit?
Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook motorrijtuigenverzekeringen, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan uw auto-, motor of caravanverzekering. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.
Ik zie de pakketkorting niet op mijn factuur terug. Klopt dit?
Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2025 bericht.
Wat houdt indexering van mijn inboedelverzekering in?
Ieder jaar passen wij uw inboedelverzekering aan op basis van het indexcijfer. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert. Hiervoor gebruiken wij de waarde-index. Het Centraal Bureau voor de Statistiek stelt de index vast. Deze index houdt bij of de gemiddelde prijs van inboedel stijgt of daalt.
Wat houdt indexering van mijn woonhuisverzekering in?
Jaarlijks passen wij de premie van uw woonhuisverzekering aan volgens het meest recente indexcijfer. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert. Wij gebruiken de prijsindex van het Bureau Documentatie Bouwwezen. Hierin wordt bijgehouden hoeveel het gemiddeld kost om een huis te bouwen.
Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Vervoer 2025
Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubriek Vervoer voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Veelgestelde vragen
Krijg ik mijn Internationaal Verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) nog per post toegestuurd?
Nee, het Internationaal Verzekeringsbewijs (IVB, voorheen groene kaart) is bijgesloten als bijlage bij het bericht. Vanaf 1 januari 2025 mag u het verzekeringsbewijs in alle aangesloten landen ook digitaal tonen, en hoeft u de groene kaart dus niet meer uit te printen. Toch adviseren wij u het document wel uit te printen als u naar een land buiten de EU gaat.
Wilt u het IVB per post ontvangen? Dat kan ook, u kunt het verzekeringsbewijs aanvragen via Mijn verzekeringen. Klik op de verzekering waarvoor u het verzekeringsbewijs wilt aanvragen. Kies bovenaan bij ‘Zelf regelen’ voor ‘Int. verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) aanvragen’. Meer informatie over het Internationaal Verzekeringsbewijs.
Moet ik de documenten zoals het polisblad en het Internationaal Verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) zelf opslaan?
Dat mag u zelf weten. De documenten blijven drie jaar bewaard in uw Mijn ZLM-omgeving in Mijn documenten. Als u ze daarna nog wilt bewaren kunt u ze opslaan op uw eigen apparaat of uitprinten. Wij adviseren u wel het Internationaal Verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) uit te printen en in uw auto te leggen. Meer informatie over het Internationaal Verzekeringsbewijs.
Ik wil mijn post in het vervolg weer in de brievenbus ontvangen. Kan dat?
Ja, u kunt uw voorkeur altijd aanpassen in Mijn profiel.
Ik wil graag mijn premie maandelijks betalen, hoe regel ik dat?
Om uw premie per maand te betalen wijzigt u voor vrijdag 13 december uw voorkeur in Mijn ZLM, bij Mijn profiel. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag van 1% voor maandbetaling op vermeld is. ZLM incasseert uw premie op de 27e dag van de maand; u ontvangt dus geen factuur. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Wilt u dit liever niet online wijzigen? Bel dan ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Ik zie de pakketkorting niet op mijn factuur terug. Klopt dit?
Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2025 bericht.
Niet al mijn ZLM verzekeringen staan op de factuur vermeld. Hoe kan dit?
Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Vervoer: personenauto, bestelauto, motor, aanhangwagen, oldtimer, caravan, kampeerauto, fiets en bromfiets. De factuur voor uw verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig ontvangt u in april 2025. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.
Ik betaal per maand. Het bedrag dat ik in januari 2025 betaal, is iets hoger dan het bedrag in de andere maanden. Hoe kan dat?
Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.
Als ik mijn factuurbedrag deel door 12 maanden, komt mijn maandbedrag lager uit dan het bedrag dat maandelijks geïncasseerd wordt. Hoe kan dit?
Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.
Wat moet ik doen bij een natuurramp, zoals een aardbeving of bosbrand?
Is uw vakantiebestemming getroffen door een natuurramp zoals een aardbeving, bosbrand of vulkaanuitbarsting? En vraagt u zich af wat u moet doen en wat wel en niet verzekerd is? Wij geven u antwoord op de meest gestelde vragen.
Reisadvies
Volg altijd het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt u altijd de meest actuele informatie. Bij vragen kunt u ook bellen met telefoonnummer +31 247 247 247.
Daarnaast adviseren wij u de instructie van de lokale autoriteiten op te volgen. Volg ook de ontwikkelingen via de media en neem contact op met uw reisorganisatie voor informatie.
Calamiteitenfonds
Als u uw reis heeft geboekt bij een reisorganisatie, dan is de kans groot dat zij aangesloten zijn bij het Calamiteitenfonds. Ontstaat er tijdens uw reis een calamiteit? Bijvoorbeeld een natuurramp, of omdat er onlusten uitbreken? Dan is de garantie van het Calamiteitenfonds er voor u. Uw reisorganisatie helpt u dan verder met het regelen van de vergoeding.
Als uw aangesloten reisorganisator uw reis moet aanpassen, dan worden de noodzakelijke meerkosten vergoed. Moet de organisator de reis tijdelijk staken, of moet u vervroegd terug naar huis? Dan krijgt u (een deel van) uw reissom terug. Op de website van het Calamiteitenfonds vindt u de meest actuele informatie.
Vragen over uw annulering
Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Is dit verzekerd? En wat moet ik nu doen?
Deze situatie is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Wordt uw reis geannuleerd? En is u geen alternatieve reis aangeboden of heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik heb een accommodatie gereserveerd, maar ik kan deze niet bereiken omdat de toegangswegen onbegaanbaar zijn. Is dit verzekerd? En wat moet ik nu doen?
Deze situatie is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Wordt uw reis geannuleerd? En is u geen alternatieve reis aangeboden of heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Nu kan ik ergens anders wel terecht voor dezelfde periode, maar tegen bijbetaling van extra kosten. Kan ik deze kosten verhalen op mijn annuleringsverzekering?
Ja, dit is verzekerd op uw annuleringsverzekering als u daardoor een volledige annulering kunt voorkomen. U ontvangt een vergoeding tot maximaal de annuleringskosten van de reservering.
Heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik wil mijn vakantie in het land waar een natuurramp heerst/is geweest annuleren of afbreken. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak, claimen op mijn reis- of annuleringsverzekering?
Nee. Als uw accommodatie er nog is en de toegangswegen begaanbaar zijn, is dit niet verzekerd.
Soms biedt uw reisorganisatie u een alternatieve reis. Informeer daarom altijd eerst bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik heb zelf een complete reis samengesteld, waarbij een deel van de reis door het getroffen gebied gaat. Is het verzekerd als ik de reis annuleer?
Ja, dit is verzekerd op uw ZLM Doorlopende Reisverzekering als:
- de dekking Annulering is meeverzekerd
- de reis niet gemaakt kan worden én
- de verhuurder en/of reisorganisatie deze kosten niet vergoedt.
Heeft u een ZLM Tijdelijke Annuleringsverzekering? Dan moet u de dekking Samengestelde reis afgesloten hebben.
Vragen over uw reis
Ik moet door de natuurramp langer dan gepland blijven in het vakantiegebied waar de natuurramp heeft plaatsgevonden. Blijft mijn reisverzekering geldig?
Ja, uw reisverzekering blijft tijdens die periode gewoon geldig. U bent verzekerd.
Ik kan niet meer in mijn huisje/appartement/hotel door de natuurramp. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?
Ja, als u al op vakantie was in het getroffen gebied, kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten voor een vervangend verblijf. Wij vergoeden maximaal € 75,- per persoon per dag voor de extra verblijfskosten en alleen na toestemming van de ANWB Alarmcentrale.
Moet u nog op vakantie gaan? Dan zijn deze kosten niet verzekerd op de reisverzekering, maar mogelijk wel op uw annuleringsverzekering.
Ik ben op doorreis naar mijn vakantiebestemming/naar huis. Ik moet nu door het getroffen gebied rijden met mijn auto, maar kan dus niet verder. Welke extra gemaakte kosten kan ik claimen?
Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra vervoer- en verblijfskosten en voor telefoonkosten. De vergoeding voor verblijfskosten is maximaal € 75 per persoon per dag. Wij vergoeden deze kosten alleen na overleg met en toestemming van de ANWB Alarmcentrale
De maximum vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met anderen (anders dan de ANWB Alarmcentrale) is maximaal € 150 per reisgezelschap.
Mijn reis naar het getroffen land of de plaats is geannuleerd. Krijg ik nu de premie terug van mijn reisverzekering?
Ja, als u een ZLM Tijdelijke Reisverzekering bij ons heeft afgesloten, dan krijgt u de betaalde premie terug. Dit geldt niet voor een ZLM Doorlopende Reisverzekering.
Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Wonen & Overig 2024
Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubrieken Wonen en Overig voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Veelgestelde vragen
Ik wil graag mijn premie maandelijks betalen, hoe regel ik dat?
Om uw premie per maand te betalen kunt u voor woensdag 17 april uw betalingstermijn aanpassen via Mijn ZLM. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag voor maandbetaling (1%) op vermeld is. ZLM incasseert uw premie altijd op de 27e dag van de maand. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Geen internet? Bel dan ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Niet al mijn ZLM verzekeringen staan op de factuur vermeld. Hoe kan dit?
Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Wonen en Overig: woonhuis, inboedel, rechtsbijstand, aansprakelijkheid voor particulieren, doorlopende reis, kostbaarheden en gezinsongevallen. De factuur voor uw motorrijtuigenverzekeringen ontvangt u in december. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.
Ik betaal per maand. Het bedrag dat ik in mei 2024 betaal, is iets hoger dan het bedrag in de andere maanden. Hoe kan dat?
Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.
Als ik mijn factuurbedrag deel door 12 maanden, komt mijn maandbedrag lager uit dan het bedrag dat maandelijks geïncasseerd wordt. Hoe kan dit?
Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook motorrijtuigenverzekeringen, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan uw auto-, motor of caravanverzekering. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.
Ik zie de pakketkorting niet op mijn factuur terug. Klopt dit?
Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2024 bericht.
Wat houdt indexering van mijn inboedelverzekering in?
Ieder jaar passen wij de premie van uw inboedelverzekering aan volgens het meest recente indexcijfer. Hiervoor gebruiken wij de waarde-index. Het Centraal Bureau voor de Statistiek stelt de index vast. Deze index houdt bij of de gemiddelde prijs van inboedel stijgt of daalt. Vorig jaar is door het Centraal Planbureau de indexering te hoog ingeschat. Vanaf 1 mei 2024 wordt deze index gecorrigeerd en komt nu uit op -2,75%. Kostenstijgingen en de hoge inflatie zorgen ervoor dat wij een premieverhoging moeten doorvoeren. Het verschil tussen de premieverhoging en de indexering is minimaal, waardoor de premie voor uw inboedelverzekering zo goed als gelijk blijft.
Wat houdt indexering van mijn woonhuisverzekering in?
Jaarlijks passen wij de premie van uw woonhuisverzekering aan volgens het meest recente indexcijfer. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert. Wij gebruiken de prijsindex van het Bureau Documentatie Bouwwezen. Hierin wordt bijgehouden hoeveel het gemiddeld kost om een huis te bouwen.
Klanten geven ons een 9.2
Uw mening is belangrijk voor ons. Daarom kunt u altijd uw beoordeling achterlaten. Hieronder leest u hoe onze klanten over ons denken.

1047 reviews
Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Vervoer 2024
Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubriek Vervoer voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Veelgestelde vragen
Krijg ik mijn internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) nog per post toegestuurd?
Nee, het internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) is bijgesloten als bijlage bij het bericht. Wij adviseren u dit pdf-document zelf te downloaden en uit te printen. Wilt u het internationaal verzekeringsbewijs per post ontvangen? Dat kan ook, u kunt het verzekeringsbewijs aanvragen via Mijn verzekeringen. Klik op de verzekering waarvoor u het verzekeringsbewijs wilt aanvragen. Kies bovenaan bij ‘Zelf regelen’ voor ‘Groene kaart aanvragen’. Meer informatie over het internationaal verzekeringsbewijs.
Moet ik de documenten zoals het polisblad en het internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) zelf opslaan?
Dat mag u zelf weten. De documenten blijven drie jaar bewaard in uw Mijn ZLM-omgeving in Mijn documenten. Als u ze daarna nog wilt bewaren kunt u ze opslaan op uw eigen apparaat of uitprinten. Wij adviseren u wel het internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) uit te printen en in uw auto te leggen. Meer informatie over het internationaal verzekeringsbewijs.
Ik wil mijn post in het vervolg weer in de brievenbus ontvangen. Kan dat?
Ja, u kunt uw voorkeur altijd aanpassen in Mijn profiel.
Ik wil graag mijn premie maandelijks betalen, hoe regel ik dat?
Om uw premie per maand te betalen wijzigt u voor vrijdag 15 december uw voorkeur in Mijn ZLM, bij Mijn profiel. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag van 1% voor maandbetaling op vermeld is. ZLM incasseert uw premie op de 27e dag van de maand; u ontvangt dus geen factuur. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Wilt u dit liever niet online wijzigen? Bel dan ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.
Ik zie de pakketkorting niet op mijn factuur terug. Klopt dit?
Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2024 bericht.
Niet al mijn ZLM verzekeringen staan op de factuur vermeld. Hoe kan dit?
Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Vervoer: personenauto, bestelauto, motor, aanhangwagen, oldtimer, caravan, kampeerauto, fiets en bromfiets. De factuur voor uw verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig ontvangt u in april 2024. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.
Ik betaal per maand. Het bedrag dat ik in januari 2023 betaal, is iets hoger dan het bedrag in de andere maanden. Hoe kan dat?
Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.
Als ik mijn factuurbedrag deel door 12 maanden, komt mijn maandbedrag lager uit dan het bedrag dat maandelijks geïncasseerd wordt. Hoe kan dit?
Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.