Directe Schadeafhandeling: een nieuwe landelijke regeling

Nee hè, iemand rijdt een deuk in uw mooie auto! Heel vervelend. Zeker omdat u er niks aan kon doen. Extra vervelend wordt het als het lang duurt om die schade vergoed te krijgen. Dat laatste gaat per 1 juli veranderen door Directe Schadeafhandeling.

Egbert Blok is teamleider Schade Motorrijtuigen bij ZLM en is blij met de nieuwe landelijke regeling.
‘Als je voorheen met een WA verzekering schade aan je auto had door iemand anders zijn schuld, dan was je voor de schadevergoeding afhankelijk van de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Die andere verzekeraar moest de schade dan beoordelen en afhandelen. De Directe Schadeafhandeling brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Je hebt dan de keuze om de schade door de eigen verzekeraar te laten afhandelen. Als je daarvoor kiest, dan verloopt alles veel sneller.’

Denk je dat veel mensen daar gebruik van gaan maken?

‘Dat denk ik zeker. Het heeft veel voordelen voor klanten. En het kost niks extra. Wij nemen alles uit handen. De klant hoeft zelf nergens achteraan. En heeft alleen contact met de eigen verzekeraar. Die ken je en vertrouw je. De eigen verzekeraar bepaalt wie aansprakelijk is. En mag daar toezeggingen over doen zonder de reactie van de andere partij af te moeten wachten. Dat werkt natuurlijk veel sneller. Als wij een schadeformulier van een klant ontvangen, kijken we gelijk of we de aansprakelijkheid kunnen vaststellen. Als dat zo is, laten we het gelijk weten. De klant weet dan direct of de schade vergoed wordt. Klanten die nu afhankelijk zijn van de verzekeraar van de aansprakelijke partij, weten vaak pas na een aantal weken waar ze aan toe zijn’

Verandert er veel voor klanten van ZLM?

‘Voor klanten met een allrisk autoverzekering niet. Daarvoor verhaalden we de schade altijd al. Voor klanten met een WA of WA + beperkt casco dekking verandert er voor ZLM klanten wel iets. Door de verhaalsbijstand die we bij onze verzekeringen aanbieden, hoefden onze klanten nooit zelf bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te kloppen. Dat verandert dus niet. Maar wat wel verandert, is de snelheid waarmee we de schade kunnen afhandelen. Wij beoordelen zelf de aansprakelijkheid. Er zijn dus niet meerdere partijen die daarover moeten oordelen.’
‘Voor klanten van verzekeraars die geen verhaalsbijstand aanbieden, verandert er best veel. Zij hoeven niet meer overal zelf achteraan en de schadeafhandeling verloopt sneller.’

In welke situaties geldt deze nieuwe regeling? 

‘Voorwaarde is dat het om een particulier verzekerde personenauto gaat en dat de schade veroorzaakt wordt door een ander motorrijtuig. We moeten eenvoudig kunnen vaststellen dat de bestuurder van het andere voertuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de schade. Wat ook belangrijk is, is dat beide voertuigen een Nederlands kenteken hebben.’

En wanneer geldt Directe Schadeafhandeling niet?

‘Als er bij de botsing ook iemand gewond is geraakt en letselschade heeft, dan valt de schadeafhandeling onder verhaalsbijstand en niet onder de Directe Schadeafhandeling. Maar ook in dat geval moeten klanten de schade gewoon bij ons melden. Dan helpen we natuurlijk ook. Als de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is of middelen heeft gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden, dan geldt Directe Schadeafhandeling niet.’

Dit is een landelijke verandering. Hoe is dat zo ontstaan?

‘Inderdaad, vanaf 1 juli werken alle schadeverzekeraars zo. Het initiatief komt van het Verbond van Verzekeraars. De aanleiding was de grote kettingbotsing in 2014 op de A58. Door mist in de vroege ochtend botsten toen meer dan 150 auto’s op elkaar. Hier zaten ook veel bij ZLM verzekerde auto’s tussen. Wij hebben samen met de andere verzekeringsmaatschappijen  onderling een regeling getroffen, omdat het door de omvang onmogelijk was om aansprakelijkheid vast te stellen. Om alle betrokkenen zo snel mogelijk te helpen, hebben we toen eigenlijk ook al een soort Directe Schadeafhandeling toegepast. Zo hebben we ervoor gezorgd dat de betrokkenen bij dat vreselijke ongeval niet van het kastje naar de muur werden gestuurd.’

Heb je nog tips voor de lezers?

  • Vul een schadeformulier zo volledig mogelijk in. De uitleg over de toedracht en de omschrijving van de situatie moet duidelijk zijn. Ook voor een schadebehandelaar die er niet bij aanwezig was. Anders kan hij of zij er geen conclusies aan verbinden. Invullen schadeformulier? Met deze tips een eitje.
  • Meld alle schades. Ook al denk je dat ze niet onder de Directe Schadeafhandeling vallen. Vaak kunnen we ook op een andere manier helpen. Via rechtsbijstand of verhaalsbijstand bijvoorbeeld.