‘Kamperen kun je leren’: karren met de caravan

Caravan

Wil jij deze zomer veilig met de caravan op vakantie? Na dit interview met ZLM’er Michel van Loon (senior schadebehandelaar) gaat dat lukken. In een driedelige reeks ‘Kamperen kun je leren’ werken we toe naar een heerlijke en hopelijk zorgeloze zomervakantie. Om te beginnen duiken we de caravan in met Michel.

Nog even en de caravan mag van stal. In ieder geval wel bij Michel van Loon. Al sinds 1998 werkt hij op de schadeafdeling bij ZLM. Alles wat wielen heeft, wordt hier behandeld. Eén van zijn favoriete voertuigen is de caravan. Als Michel ergens verstand van heeft, dan is het wel daarvan. En als senior schadebehandelaar weet hij vooral hoe je zonder brokken weer thuiskomt.

Hoe zorg je ervoor dat je veilig aankomt op je bestemming?

“Het allerbelangrijkste: rijd rustig. Je hebt vakantie. Waarom zou je met 120 kilometer per uur naar Zuid-Frankrijk rijden met je caravan? Als hij gaat slingeren, ben je hem kwijt. Dat wil je niet als je op vakantie gaat. Je hebt alle tijd, dus neem die ook.”

Wat is van belang om te checken voordat je vertrekt?

“Je onderschat al snel hoeveel je meeneemt. Risicovol, want overbelading kan grote gevolgen hebben. De caravan kan gaan slingeren, je remweg wordt langer en de vering en chassis kunnen beschadigen. Wil je weten hoeveel je caravan weegt? Rijd dan naar een weegbrug.”

Waar moet je nog meer op letten?

“Met alleen het wegen van de caravan ben je er nog niet. De kogeldruk moet goed zijn. Dit is de druk die op de trekhaak van de auto rust. Niet iedere auto kan hetzelfde gewicht tillen. Je caravan is net een weegschaal, met wielen in het midden en twee ‘gewichten’ aan beide kanten. De kogeldruk kun je meten met disselwegers, maar je kunt hier ook een weegschaal en blokje hout voor gebruiken. Leg niet te veel gewicht voor of achterin de caravan, maar leg alles zo laag mogelijk en rond de as. Kogeldruk nog niet goed? Verplaats wat spullen en laat die zak met vijf kilo aardappelen thuis. Je hebt overal een supermarkt."

“Laat die zak met vijf kilo aardappelen thuis. Je hebt overal een supermarkt.”

Hoe zit het met de banden van de caravan?

“Check altijd je banden. Bij een te lage spanning gaat een caravan alle kanten op en is het risico op een klapband hoog. Dat is een melding die regelmatig binnenkomt op de schadeafdeling bij ZLM. Meestal omdat de band er op het eerste gezicht nog goed uitziet. Maar als het rubber van een band is verouderd, gaat het scheuren. Soms is het profiel van de band goed, maar dat zegt niet alles. Je moet naar de algehele staat van de banden kijken. Er wordt aanbevolen om caravanbanden eens in de zes jaar te vervangen. Maar als ik bobbels, putjes of droogtescheuren zie, leg ik er een nieuwe op.”

“Bij een te lage bandenspanning gaat een caravan alle kanten op en is het risico op een klapband hoog.”

Wat zijn de meest bijzondere schademeldingen tijdens de vakantieperiode?

“Meestal zijn het schades door weersomstandigheden. Een luifel die kapot waait tijdens een flinke storm. Dat zijn ongelukken die je zelden kunt voorkomen. Als hij gaat vliegen, gaat ‘ie vliegen De meest bijzondere meldingen zijn die over campings die volledig onder water zijn gelopen. Als er dan meerdere klanten op diezelfde camping staan, krijg je nogal wat meldingen binnen. Dat is wel een paar keer voorgekomen. Een bosbrand in Zuid-Frankrijk, dat hebben we ook meegemaakt. Dan moet je gewoon je caravan laten staan en wegwezen.”

Onmisbare tips van Michel

  • Nog steeds op één: rijd rustig.
  • Nog nooit gereden? Let op hoe je de caravan aankoppelt. Controleer of hij goed op de trekhaak ligt.
  • Maak de breekkabel goed vast. Deze activeert de remmen van je caravan wanneer hij losschiet.
  • Zet caravanspiegels op je auto. Zo heb je beter zicht op het verkeer.
  • Controleer de bandenspanning, verlichting en belading van je caravan.
  • En niet te vergeten natuurlijk: sluit een goede caravanverzekering af.