Vakantie en corona: zo boekt u uw reis wijs

Reizen en corona

We willen allemaal weer reizen, maar dat vooruitzicht is nog onzeker. De overheid verwacht een derde piek terwijl wij al dromen over vakantiebestemmingen. Is boeken nu wel zo slim? Waar kunt u als reiziger rekening mee houden? Ann Fiers is senior acceptant bij ZLM en weet alles over reis- en annuleringsverzekeringen. Ze geeft u graag een paar goede tips.

Tip 1: check altijd het reisadvies

“Groen, oranje of toch rood? De overheid kan op ieder moment een reisadvies veranderen, maar ook uw vakantiebestemming kan plots de grenzen sluiten. Het is allemaal nog steeds onzeker en daarom is het goed om extra voorzichtig te zijn bij het boeken van uw reis. Anders zit u straks misschien vast op Madeira, oeps. Gelukkig houdt de overheid ons goed op de hoogte.” 

“Afgelopen weekend kregen we al een klein voorproefje, we waren buiten en zijn mentaal weer opgeladen. Toch worden we continu herinnerd aan het feit dat er een vreselijk virus heerst. Neem het serieus en volg de adviezen op van de overheid.” 

Tip 2: sluit altijd een reis- en annuleringsverzekering af

“Denk bij het reizen altijd aan een reis- en annuleringsverzekering. Een reisverzekering gaat in op het moment dat u op vakantie vertrekt. Als u dan iets overkomt dan kunt u dat eventueel declareren via een reisverzekering. Een annuleringsverzekering sluit u af wanneer u boekt. Wanneer u door een gedekte oorzaak niet kunt reizen, dan vergoedt de verzekeringsmaatschappij de annuleringskosten.”

Lees hier alles over reis- & annuleringsverzekeringen

De belangrijkste vragen en antwoorden hebben wij voor u op een rij gezet:

Tip 3: boek uw reis in één pakket

“Ik ben zelf reislustig en had in mei 2020 mijn reis bij verschillende maatschappijen geboekt. Mijn vliegtickets kocht ik bij luchtvaartmaatschappij X, mijn binnenlandse reis bij touroperator A en ik boekte mijn overnachtingen bij partij B. Toen corona uitbrak, moest ik op drie verschillende plekken mijn geld zien terug te krijgen. Achteraf was het makkelijker geweest als ik een pakket zou hebben gekocht. Geld terugkrijgen bij een touroperator of luchtvaartmaatschappij was een grote worsteling afgelopen jaar. Wat ik snap, want de hotelier in Madeira denkt: de zon schijnt en in dit land gelden geen maatregelen, dus u kunt gewoon komen, terwijl uw vliegtuig niet vertrekt. U moet als klant dan mondig zijn om uw geld terug te krijgen in plaats van vouchers.”

“Ik ben echt een reiziger, maar ik boek nu niets. Op het allerlaatste moment kunnen landen hun grenzen nog sluiten. Wat gebeurt er dan?”

Tip 4: check de voorwaarden

“Wanneer u dan toch besluit te boeken, koop dan een pakketreis bij een touroperator die u de volgende belofte doet: u krijgt uw geld terug als een reis niet kan doorgaan door restricties vanuit de overheid. Dat is een stuk zekerder dan bij drie verschillende leveranciers uw vakantie samenstellen. Denk goed na over hoe zeker u ervan bent dat u uw geld terugkrijgt, lees u goed in op de risico’s die u neemt op het moment dat u uw reis bij verschillende aanbieders boekt.”

“Denk goed na voor u iets gaat boeken, sta stil bij de risico’s en wees zeker van uw zaak.”

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Op de website van Autoriteit Consument & Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten in verband met het coronavirus.

Mocht het reisadvies tijdens uw vakantie veranderen naar oranje of rood, dan blijft u verzekerd. Maar let op: als het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert het land te verlaten dan moet u dit advies opvolgen. Doet u dit niet? Dan blijft u nog wel verzekerd, maar niet voor 'corona-gerelateerde’ gebeurtenissen.